اكنون بايد ببينيم كداميك از اين افكار صحيح است ؟ آيا بايد اصالةالاعتقادی شد يا اصالة العملی ؟ يا شق ديگری وجود دارد ؟ اينك بحث در ارزش ايمان و اعتقاد . ارزش ايمان درباره ارزش ايمان در سه مرحله بايد بحث كرد : . 1 آيا فقدان اعتقاد و ايمان به اصول دين از قبيل توحيد و نبوت ومعاد ، و بر حسب ديد اسلامی شيعی ، اينها به علاوه امامت و عدل ، در هرشرايطی كه فرض شود موجب عذاب الهی است ؟ يا آنكه امكان دارد كه برخیاز بی ايمانان ، معذور باشند و در مقابل بیايمانی معاقب نباشند ؟. 2 آيا ايمان شرط حتمی قبول عمل خير است بطوری كه هيچ كار نيكی ازغير مسلمانان و بلكه غير شيعه پذيرفته نيست ؟ . 3 آيا كفر و انكار ، موجب حبط و از بين بردن اعمال خير نمیشود ؟در ضمن مباحث آينده ، هر سه مرحله را مورد بررسی قرار خواهيم داد .مؤاخذه بر كفر شكی نيست كه كفر بر دو نوع است : يكی كفر از روی لجبازی و عناد كهكفر جحود ناميده میشود و ديگر كفر از روی جهالت و نادانی و آشنا نبودنبه حقيقت . در مورد اول ، دلائل قطعی عقل و نقل گوياست كه شخصی كهدانسته و شناخته ، با حق ، عناد میورزد و در صدد انكار بر میآيد مستحقعقوبت است . ولی در مورد دوم بايد گفت اگر جهالت و نادانی از رویتقصير كاری شخص نباشد مورد عفو و بخشش پروردگار قرار میگيرد .برای توضيح اين مسأله لازم است قدری درباره تسليم و عناد بحث كنيم .قرآن كريم میفرمايد : « يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سليم »( 1 ) .پاورقی : . 1 شعراء / 88 و . 89 |