. 1 دليل عقلی : دليل عقلی اين گروه اين است كه اگر بنا باشد اعمال غير مسلمان و يامسلمان غير شيعه مقبول درگاه الهی باشد پس فرق ميان مسلمان و غير مسلمان، و همچنين فرق ميان شيعه و غير شيعه چيست ؟ فرق ميان آنها يا بايد بهاين ترتيب باشد كه اعمال نيك از مسلمان و شيعه مقبول باشد و از نامسلمان و يا مسلمان غير شيعه مقبول نباشد ، يا به اين ترتيب كه اعمال بددر مسلمانان شيعه عقاب نداشته باشد و در غير آنها عقاب داشته باشد .اما اگر بنابراين باشد كه اعمال نيك هر دو گروه پاداش نيك داشته باشدو اعمال بد هر دو گروه كيفر داشته باشد پس فرق ميان آنها چه خواهد بود ؟و اثر اسلام و تشيع در اين فرض چه میتواند باشد ؟ تساوی كافر و مسلمان وهمچنين تساوی شيعه و غير شيعه در حساب اعمال ، معنايش جز اين نيست كهاساسا اسلام و تشيع چيز زائد و لغو و غير لازمی است .. 2 دليل نقلی : علاوه بر استدلال فوق ، اين دسته به دو آيه از قرآن كريم و پارها ی ازروايات و احاديث استدلال میكنند . در پارهای از آيات قرآن ، تصريح شده كه عمل كافر غير مقبول است ،همچنان كه در روايات بسياری وارد است كه عمل غير شيعه يعنی عمل كسی كهولايت اهل البيت را ندارد مقبول نيست . در سوره مباركه ابراهيم ، خدا اعمال كفار را به خاكستری تشبيه میكند كهبه وسيله تندبادی پراكنده شود و از دست برود : « مثل الذين كفروا بربهم اعمالهم كرماد اشتدت به الريح فی يوم عاصف لايقدرون مما كسبوا علی شیء ، ذلك هو الضلال البعيد »( 1 ) . " مثل كافران اينگونه است كه كارهای ايشان همچون توده خاكستری استكه در يك روز طوفانی دستخوش باد سختی گردد ، بر چيزی از آنچه فراهمكردهاند دست نمیيابند ، آن است گمراهی عميق " . در آيه ای از سوره مباركه نور ، اعمال كافران به سرابی تشبيه شده استكه " آب نما " است ولی از نزديك هيچ است . اين آيه میفرمايد : خدمات بزرگی كه چشمها را خيره میكند و در نظر برخیازپاورقی : . 1 ابراهيم / . 18 |