« شرا الا العمل ، الا لا يدعين مدع و لا يتمنين متمن . و الذی بعثنی بالحق لاينجی الا عمل مع رحمة ، و لو عصيت لهويت . اللهم هل بلغت ؟ » ( 1 )" ای مردم ! بين خدا و هيچكس رابطه خويشاوندی نيست و هيچ رابطهديگری هم كه موجب جلب منفعت يا دفع ضرر شود وجود ندارد جز عمل .بنگريد ! هيچكس ادعای گزاف نكند ، هيچكس آرزوی خادم در دل نپرورد .قسم به خدايی كه مرا به راستی برانگيخت چيزی جز عمل توأم با رحمت خداسبب رستگاری نمیگردد ، من خودم هم اگر گناه میكردم سقوط كرده بودم " .آنگاه فرمود : " خدايا تبليغ كردم ؟ " رمز مغفرت خواهی رسول اكرم ( صلی الله عليه و آله ) و ساير انبياء وائمه معصومين ( عليهمالسلام ) نيز در همان عموميت و شمول اصل مغفرت استو در حقيقت میتوان گفت كه هر كس مقرب تر است از اين اصل بيشتراستفاده میكند و بطور كلی هر كس قربش بيشتر است ، از اسماء حسنای الهیو صفات كمال او بيشتر از ديگران استضائه مینمايد . رسول اكرم میفرمايد : « انه ليغان علی قلبی و انی لاستغفر الله كل يوم سبعين مرش » ( 2 ) ." آثاری از كدورت بر قلبم ظاهر میشود و من در هر روز هفتاد بار ازخدا مغفرت میطلبم " . رابطه مغفرت و شفاعت مغفرت الهی چه ارتباطی با شفاعت دارد ؟ مغفرت الهی مانند هر رحمت ديگر دارای نظام و قانون است . ما دربارهنظام داشتن جهان ، در بخش دوم اين كتاب ، مفصلا بحث كرديم و گفتيم كهاختلاف موجودات لازمه نظام هستی است ، و نيز گفتيم كه تفاوت موجوداتبا يكديگر نه قراردادی است و نه آفريده شده بلكه لازمه ذات آنها يعنیلازمه هويت آنها و نحوه وجود آنهاست ، نبودن اين تفاوتها عين نبودن خودآنهاست و با فرض وجود آنهاپاورقی : . 1 شرح ابن ابی الحديد ، ج 2 ، ص . 863 . 2 الميزان ، ج 18 ، ذيل تفسير سوره مباركه محمد ( ص ) . |