" « ايها الناس ان اباكم واحد ، و ان ربكم واحد ، كلكم لادم و آدم منتراب ، لا فخر لعربی علی عجمی الا بالتقوی » " ( 1 ) . " ای مردم همه شما دارای يك پدر و يك خدا هستيد ، همگی از آدمآفريده شدهايد و آدم از خاك آفريده شده است يعنی اصل و نسب همه كس بهخاك بر میگردد ، عرب را بر عجم فخر و امتيازی نيست ، تنها سبب امتياز، تقواست " . سلمان فارسی كه در طلب حقيقت گام برمیداشت به جايی رسيد كه رسولاكرم ( صلی الله عليه و آله ) دربارهاش فرمود : « سلمان منا اهل البيت » . عليهذا افرادی كه تحت تأثير وساوس شيطانی قرار گرفته - و به اين دلخوش كردهاند كه ناممان در ميان نامهای دوستان علی بن ابیطالب (عليهالسلام ) است ، هر چه هست از رعايای او بشمار میرويم ، يا وصيتمیكنيم از پولهايی كه نا حق به چنگ آوردهايم و يا از پولهايی كه درزندگی میبايست در راه خير مصرف كنيم و نكردهايم مبلغ گزافی را بهمتوليان مشاهد مشرفه بدهند تا ما را نزديك قبر اولياء خدا دفن كنند كهفرشتگان جرأت نكنند برای عذاب ما بيايند - بايد بدانند كه خيلی كورخواندهاند و پرده غفلت جلوی چشمشان را گرفته است ، روزی چشم باز خواهندكرد كه خود را غرق در عذاب جانفرسای الهی ببينند و دچار چنان حسرتیگردند كه اگر امكان مرگ بود هزارها بار میمردند . پس امروز از خوابغفلت بيدار گردند و توبه نمايند و مافات را جبران كنند . « و انذرهميوم الحسرش اذ قضی الامر و هم فی غفلة و هم لا يؤمنون »( 2 ) . از نظر آيات كريمه قرآن مجيد و هم از نظر روايات اسلامی اين مطلبقطعی است كه گناهكار هر چند مسلمان باشد به عذاب الهی معذب خواهد بود، گو اينكه وقتی دارای ايمان باشد بالاخره به رستگاری نهايی و خلاصی ازدوزخ نائل میگردد ، ولی ممكن است نجات او پس از سالهای چشيدن رنج وعذاب باشد . حساب گناهان يك عده در شدائد و سكرات مرگ تصفيه میگردد، گروهی ديگر با عذابهای قبر و عالم پاورقی : . 1 تاريخ يعقوبی ، ج 2 ، ص . 110 . 2 مريم / . 39 |