ملكوتيشان در آخرت ظاهر میشوند . اساسا آخرت وجهه ملكوتی دنياست .شرط اينكه يك عمل ، وجهه ملكوتی خوب و " عليينی " پيدا كند ايناست كه با توجه به خدا و برای صعود به ملكوت خدا انجام بگيرد . اگر كسیمعتقد به قيامت نباشد و توجه به خدا نداشته باشد ، عمل او وجهه ملكوتینخواهد داشت و به تعبير ديگر صعود به عليين نخواهد كرد . وجهه ملكوتیعمل وجهه بالاست و وجهه ملكی آن وجهه پايين است . تا عملی از راه نيت واز راه عقيده و ايمان ، نورانيت و صفا پيدا نكند ، به ملكوت عليانمیرسد ، عملی به ملكوت عليا میرسد كه روح داشته باشد . روح عمل همانبهره اخروی و ملكوتی آن است . قرآن كريم چه زيبا میفرمايد : « اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه »( 1 ) . " بسوی او سخن پاك بالا میرود و كردار شايسته بالا میبردش " .اين آيه به دو گونه قابل تفسير است و هر دو گونه در كتب تفسير ذكرشده است : يكی اينكه سخن پاك و اعتقاد پاك را كردار شايسته بالا میبرد، ديگر اينكه سخن پاك و اعتقاد پاك ، كردار شايسته را بالا میبرد وملكوتی میسازد . دو تفسير - كه هر دو صحيح است و مانعی ندارد كه هر دومقصود باشد - مجموعا اين اصل را بيان میكنند كه ايمان در مقبوليت عمل وبالا رفتن عمل بسوی بالا تأثير دارد و عمل ، در سيراب شدن ايمان و بالارفتن درجه ايمان . اين اصل در معارف اسلامی اصل مسلمی است . استشهاد مابه اين آيه بنابر تفسير دوم است گو اينكه - همچنانكه اشاره كرديم - ازنظر ما مانعی ندارد كه آيه كريمه در آن واحد ناظر به هر دو معنی باشد .به هر حال اشتباه است اگر بپنداريم اعمال كسانی كه ايمان به خدا وقيامت ندارند ، به سوی خدا صعود مینمايد و وجهه " عليينی " پيدا میكند. اگر به ما بگويند كه فلانكس از جاده شمال تهران خارج شد و در جهت شمالچند روز به سفر خود ادامه داد هرگز توقع نداريم كه چنين كسی به قم واصفهان و شيراز برسد ، اگر كسی چنين احتمالی بدهد به او میخنديم ومیگوييم اگر او میخواست به قم و اصفهان و شيراز برود بايد از جاده جنوبتهران خارج شود و ادامه دهد . محال است كه كسی به سوی تركستان برود و به كعبه برسد . پاورقی : . 1 فاطر / . 10 |