آفرينش دارای خصيصه شستشو و تطهير است . اينكه درياها و گياهان ، گازانيدريد كربنيك هوا را میگيرند و جو را تصفيه میكنند يكی از مظاهر تطهيراست . اگر هوايی كه به وسيله تنفس موجودات زنده و احتراق مواد سوختیآلوده شده است به وسيله پالايشگاه گياه و دريا پاك نمیشد ، جو زمين درمدت كوتاهی صلاحيت زيستن را از دست میداد ، زيرا تنفس در آن غير ممكنمیگشت . تجزيه لاشههای حيواناتی كه میميرند ، و همچنين تجزيه زوائدی كهاز موجودات زنده دفع میگردد يك نمونه ديگر از پالايش و تطهير آفرينشاست . همينگونه كه در ماديات و قوانين عالم طبيعت ، مظاهری از تطهير وتصفيه وجود دارد ، در معنويات هم مصاديقی از برای تطهير و شستشو يافتمیشود . مغفرت و محو عوارض سوء گناه از اين قبيل است . " مغفرت "عبارت است از شستشو داد ن دلها و روانها - تا حدی كه قابل شستشو باشند- از عوارض و آثار گناهان . البته بعضی از دلها قابليت خود را از برای پاكيزه شدن آنچنان از دستمیدهند كه ديگر با هيچ آبی تطهير نمیپذيرند . آنها گويی تبديل به عيننجاست شدهاند . كفر و شرك نسبت به خدا وقتی كه در دل استقرار پيدا كند، دل را از قابليت تطهير خارج میسازد . استقرار كفر در دل ، در لسانقرآن كريم " مهرزده شدن دل " و " طبع و ختم الهی " ناميده شده است . اصل سلامت از شواهد غلبه رحمت بر غضب در نظام هستی اين است كه همواره در جهان، اصالت از آن سلامت و صحت است و مرضها و بيماريها استثنائی واتفاقيند . در ساختمان هر موجود زنده ، قدرتی نهفته است كه به نفع سلامتو تندرستی او فعاليت میكند و از هستی او حمايت مینمايد . وجود گلبولهایسفيد در خون با قدرت دفاعی عجيبی كه دارند شاهد اين مدعاست . خاصيتجبران كنندگی و ترميم كنندگی در بدن موجودات زنده شاهدی ديگر است .شكستگی استخوان ، پارگی زخم ، كمبود مواد غذائی ، به وسيله فعاليت درونیموجود زنده جبران میگردد . از لحاظ فطرت دينی ، هر نوزادی با فطرت پاك به دنيا میآيد :« كل مولود يولد علی الفطرش حتی يكون ابواه يهودانه او ينصرانه » ( 1 ).پاورقی : . 1 بحار الانوار ، چاپ كمپانی ، ج 2 ، ص . 88 |