- چرا . - خوب آيا اينها مانند شما امام را میشناسند ؟ - نه . - پس وضع اينها چيست ؟ - به عقيده من هر كه امام را نشناسد كافر است . - سبحان الله ! آيا وضع كعبه و طواف اين مردم را نمیبينی ؟ هيچنمیبينی كه اهل يمن چگونه به پردههای كعبه میچسبند ؟ - چرا . - آيا اينها به توحيد و نبوت اقرار و اعتراف ندارند ؟ آيا نمازنمیخوانند ؟ روزه نمیگيرند ؟ حج نمیكنند ؟ - چرا . - خوب آيا اينها مانند شما امام را میشناسند ؟ - نه . - عقيده شما درباره اينها چيست ؟ - به عقيده من هر كه امام را نشناسد كافر است . - سبحان الله ! اين عقيده ، عقيده خوارج است . امام آنگاه فرمود : حالا مايل هستيد كه حقيقت را بگويم ؟ هاشم كه به قول مرحوم فيض ، میدانست قضاوت امام بر ضد عقيده او است، گفت : نه . امام فرمود : بسيار بد است برای شما كه چيزی را كه از ما نشنيدهايد از پيش خودبگوييد . هاشم بعدها به ديگران چنين گفت : گمان بردم كه امام نظر محمد بن مسلم را تأييد میكند و میخواهد ما را بهسخن او برگرداند ( 1 ) . در كافی پس از اين حديث ، حديث معروف مباحثه زرارش با امام باقر (عليهالسلا م ) را در همين زمينه نقل میكند كه مفصل است . در " كافی " آخر " كتاب الايمان و الكفر " بابی دارد تحت عنوان :" با ايمان ، هيچ عملی زيان نمیرساند و با كفر ، هيچ عملی سود نمیبخشد" ( 2 ) . ولی رواياتی كه در ذيل اين عنوان آمده اين عنوان را تأييد نمیكند ، ازآن جمله پاورقی : . 1 كافی ، ج 2 ، باب الضلال ، ص . 401 . 2 كافی ، ج 2 ، ص . 463 |