« ان الذين آمنوا و الذين هادوا و الصابئون و النصاری من آمن بالله واليوم الاخر و عمل صالحا فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون »( 1 ) . " آنان كه ايمان آوردهاند ( يعنی مسلمانها ) و يهوديان و صابئين ونصرانيها ، همه كسانی كه ايمان به خدا و روز رستاخيز داشته باشند و كارشايسته بجا آورند ، بی خوف و واهمه خواهند بود و غمگين نيز نمیگردند ". در اين آيه ، برای رستگاری و ايمنی از عذاب خدا سه شرط ذكر شده است :ايمان به خدا ، ايمان به روز رستاخيز ، و عمل نيك ، قيد ديگری نشده است. برخی از روشنفكران مابها پا فراتر نهاده و گفتهاند كه هدف انبياءدعوت به عدالت و نيكوكاری است و بنابر قانون " خذ الغايات و اتركالمبادی " ( هدف را بگير و مقدمات را رها كن ) بايد بگوييم كه عدالتو نيكوكاری حتی از مردمان كافر به خدا و قيامت هم مقبول است . بنابراينكسانی كه منكر خدا و قيامتند ولی خدمات بزرگ فرهنگی ، بهداشتی ،اقتصادی ، سياسی و اجتماعی به بشريت تقديم میدارند دارای اجر بزرگیخواهند بود . البته اينها به آياتی از قبيل " « انا لا نضيع اجرش من احسن عملا »" ويا " « فمن يعمل مثقال ذرش خيرا يره » " میتوانند استدلال كنند اماآياتی از قبيل آيه فوق خلاف مدعای آنها را بيان میكند . اكنون دلائل گروه ديگر را ملاحظه كنيم : سختگيرها در قبال روشنفكران گشاد باز كه مدعيند عمل خير از هر كس در هر وضع وحالی كه باشد مقبول درگاه خداست مقدسان سختگير قرار گرفتهاند و اينهادرست در نقطه مقابل آنها موضعگيری كردهاند . اينها میگويند : محال استكه عملی از غيرمسلمان پذيرفته باشد . اعمال كافران و همچنين مسلمانان غيرشيعه يك پول هم ارزش ندارد . كافر و مسلمان غير شيعه ، خودش مردود ومطرود است پس عملش به طريق اولی مردود است . اين گروه نيز دو دليلمیآورند : عقلی و نقلی .پاورقی : . 1 مائده / . 69 |