« و السماء رفعها و وضع الميزان »( 1 ) . در ذيل همين آيه است كه رسول خدا فرمود : « بالعدل قامت السموات و الارض » ( 2 ) . " آسمانها و زمين به عدل برپا است " . عدل تشريعی يعنی اينكه در نظام جعل و وضع و تشريع قوانين ، همواره اصلعدل ، رعايت شده و میشود نيز صريحا مورد توجه قرآن قرار گرفته است . درقرآن كريم تصريح شده كه حكمت بعثت و ارسال رسل اين است كه عدل و قسطبر نظام زندگانی بشر حاكم باشد : « لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقومالناس بالقسط »( 3 ) . " همانا فرستادگان خويش را با دلائل روشن فرستاديم و همراه آنها كتابو مقياس ( قانون ) فرستاديم تا مردم بدينوسيله عدل را بپا دارند " .بديهی است كه برقراری اصل عدل در نظامات اجتماعی ، موقوف به ايناست كه اولا نظام تشريعی و قانونی ، نظامی عادلانه باشد ، و ثانيا عملا بهمرحله اجرا در آيد . علاوه بر اين اصل كلی كه قرآن در مورد همه پيامبران بيان كرده است ، درمورد نظام تشريعی اسلامی میگويد : « قل امر ربی بالقسط » ( 4 ) . يا درمورد برخی دستورها میگويد : « ذلكم اقسط عند الله »( 5 ) . قرآن كريم ، امامت و رهبری را " پيمان الهی " و مقامی " ضد ظلم "و " توأ م با عدل " میداند . قرآن آنجا كه درباره شايستگی ابراهيم برایامامت و رهبری سخن میگويند ، برداشتن چنين است : " آنگاه كه ابراهيماز همه كورهها خالص در آمد به او ابلاغ شد كه تو را به امامت و رهبریبرگزيديم . ابراهيم درخواست كرد و يا استفهام نمود كه اين موهبت الهیدر نسل او ادامه يابد . به او پاسخ داده شد كه : امامت و پاورقی : . 1 الرحمن / . 7 . 2 تفسير صافی ، ذيل همين آيه ( چاپ اسلاميه ، ج 2 ص 638 ) .. 3 حديد / . 25 . 4 اعراف / . 29 . 5 بقره / . 282 |