بحث درباره نسبيت شريت وجوداتی است كه شرور ذاتی يعنی اعدام از آنهاناشی میشود ، مقصود نسبی بودن در مقابل حقيقی بودن است نه نسبی بودن درمقابل مطلق بودن كه بسياری از خيرات هم به اين معنی نسبی میباشند .اكنون بايد ديد آيا بدی بدها يك صفت حقيقی است يا يك صفت نسبی ؟قبلا گفتيم بدها دو نوعند : بدهايی كه خود اموری عدمیاند ، و بدهايی كهاموری وجودی اند اما از آن جهت بد هستند كه منشأ يك سلسله امور عدمیمیگردند . شروری كه خود عدمی هستند مانند جهل و عجز و فقر ، صفاتی حقيقی( غير نسبی ) ولی عدمی هستند ، اما شروری كه وجودی هستند و از آن جهتبدند كه منشأ امور عدمی هستند ، مانند سيل و زلزله و گزنده و درنده وميكروب بيماری ، بدون شك بدی اينها نسبی است . از اينگونه امور ، آنچهبد است ، نسبت به شیء يا اشياء معينی بد است . زهر مار ، برای مار بدنيست ، برای انسان و ساير موجوداتی كه از آن آسيب میبينند بد است .گرگ برای گوسفند بد است ولی برای خودش و برای گياه بد نيست ،همچنانكه گوسفند هم نسبت به گياهی كه آن را میخورد و نابود میكند بد |