ششها مورد استفاده او قرار میگيرد . شگفت آور است كه جنين تا در رحم است كوچك ترين استفادهای از مجرایتنفس و ريهها نمیكند ، و اگر فرضا در آن وقت اين دستگاه لحظهای بكارافتد ، منجر به مرگ او میگردد ، اين وضع تا آخرين لحظهای كه در رحم استادامه دارد ، ولی همينكه پا به بيرون رحم گذاشت ناگهان دستگاه تنفسبكار میافتد و از اين ساعت اگر لحظهای اين دستگاه تعطيل شود خطر مرگاست . اينچنين ، نظام حيات قبل از تولد با نظام حيات بعد از تولد تغييرمیكند ، كودك قبل از تولد در يك نظام حياتی ، و بعد از تولد در نظامحياتی ديگر زيست مینمايد . اساسا جهاز تنفس با اينكه در مدت توقف در رحم ساخته میشود ، برای آنزندگی يعنی برای مدت توقف در رحم نيست ، يك پيش بينی و آمادگی قبلیاست برای دوره بعد از رحم . جهاز باصره و سامعه و ذائقه و شامه نيز باآنهمه وسعت و پيچيدگی ، هيچكدام برای آن زندگی نيست ، برای زندگی درمرحله بعد است . دنيا نسبت به جهان ديگر مانند رحمی است كه در آن اندامها و جهازهایروانی انسان ساخته میشود و او را برای زندگی ديگر آماده میسازد .استعدادهای روانی انسان ، بساطت و تجرد ، تقسيم ناپذيری و ثبات نسبی "من " انسان ، آرزوهای بی پايان ، انديشههای وسيع و نامتناهی او ، همه ،ساز و برگهايی است كه متناسب با يك زندگی وسيع تر و طويل و عريض تر وبلكه جاودانی و ابدی است . آنچه انسان را " غريب " و " نامتجانس "با اين جهان فانی و خاكی میكند همينهاست . آنچه سبب شده كه انسان دراين جهان حالت " نيی " داشته باشد كه او را از " نيستان " بريدهاند، " از نفيرش مرد و زن بنالند " و همواره جويای " سينهای شرحه شرحهاز فراق " باشد تا " شرح درد اشتياق " را بازگو نمايد همين است .آنچه سبب شده انسان خود را " بلند نظر پادشاه سدره نشين " بداند وجهان را نسبت به خود " كنج محنت آباد " بخواند و يا خود را " طايرگلشن قدس " و جهان را " دامگه حادثه " ببيند همين است . قرآن كريم میفرمايد : « افحسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لا ترجعون » ( 1 ) ." آيا گمان برديد كه ما شما را ( با اينهمه تجهيزات و ساز و برگها )عبث آفريديم و غايت و هدفی متناسب با اين خلقت و اين ساز و برگها دركار نيست و شما به سوی ما بازگردانده نمیشويد ؟ " . پاورقی : . 1 مؤمنون / . 115 |