مغفرت الهی استنباط میشود . آنچه مجموعا استفاده میشود اين است كه مردمی كه به شكلی از شكلها قصورداشتهاند نه تقصير ، خداوند آنها را معذب نمیسازد . در " كافی " از حمزش بن الطيار نقل میكند كه امام صادق ( ع ) فرمود :" مردم شش دستهاند ، و مالا سه دستهاند : فرقه ايمان ، فرقه كفر ،فرقه گمراهی . اين فرقهها از وعد و وعيد خدا درباره بهشت و جهنم پيدامیشوند . ( يعنی مردم بر حسب وضعشان در برابر اين وعد و وعيدها به چندفرقه منقسم میشوند ) . آن شش فرقه عبارتند از : مؤمنان ، كافران ،مستضعفان ، مرجون لامر الله ، معترفان به گناه كه عمل صالح و نا صالح رامخلوط كردهاند ، و اهل اعراف " ( 1 ) . و هم در كافی از زرارش نقل میكند كه گفت : " با برادرم حمران - يا برادر ديگرم بكير - بر امام باقر ( ع ) واردشديم ، من به امام گفتم : ما افراد را با شاقول اندازه میگيريم ، هر كسمانند ما شيعه باشد ، خواه از اولاد علی و خواه از غير آنها ، با او پيونددوستی ( به عنوان يك مسلمان و اهل نجات ) برقرار میكنيم و هر كس باعقيده ما مخالف باشد ما از او ( به عنوان يك گمراه و اهل هلاك ) تبریمیجوييم " . امام فرمود : " ای زرارش ! سخن خدا از سخن تو راست تر است ، اگر آنچه تو میگويیدرست باشد ، پس سخن خدا آنجا كه میفرمايد : « الا المستضعفين من الرجالو النساء و الولدان لا يستطيعون حيلة و لا يهتدون سبيلا »كجا رفت ؟ ! پس« المرجون لامر الله »چه شد ؟ ! آنها كه خدا درباره آنها میفرمايد :« خلطوا عملا صالحا و آخر سيئا »( 2 ) كجا رفتند ؟ ! اصحاب الاعراف چهشدند ؟ ! « المؤلفة قلوبهم »( 3 ) چه كسانی هستند و كجايند ؟ ! " .حماد در روايت خود از زرارش درباره اين ماجرا نقل میكند كه گفت :" در اين هنگام كار من و امام به مباحثه كشيد ، فرياد هر دومان بلندشد كه هر كس در بيرون در خانه بود میشنيد " . پاورقی : . 1 كافی ، چاپ آخوندی ، ج 2 كتاب الايمان و الكفر ، باب اصنافالناس ، ص . 381 . 2 توبه / . 102 . 3 توبه / . 60 |