سنت الهی آنچه در اصطلاح فلسفه به نام " نظام جهان " و " قانون اسباب "خوانده میشود در زبان دين " سنت الهی " ناميده میشود . قرآن كريم درچند جا گفته است كه : " هرگز در سنت خدا تغييری نخواهی يافت " ( 1 ) . يعنی كار خدا شيوه مخصوص و فرمول ثابتی دارد و تغييرپذير نيست .در سوره فاطر ، اين مضمون بطور مكرر و مؤكد ياد شده است : « فلن تجد لسنة الله تبديلا 0 و لن تجد لسنة الله تحويلا » ( 2 ) .هرگز در سنت خدا تبديلی نمیيابی ( يعنی سنت الهی تبديل به سنت ديگرنمیشود ، مثل اينكه قانونی نسخ شود و قانونی ديگر جای آن را بگيرد ) وهرگز در سنت خدا تغييری نمیيابی ( نظير اينكه در يك قانون قراردادی ،تبصرهای اضافه میشود و يا قسمتی از آن لغو میشود و تغييراتی در آن دادهمیشود بدون آنكه اصل قانون لغو شود ) . شگفت جملهای است از شگفت كتابی ! چه عظيم است قرآن ! پيشروی دانشها، رفيق پرهيزكاران . انديشه بزرگ فيلسوفان سالها كاوش میكند و قانونعليت عمومی و نظام آفرينش را بدست میآورد ، میخواهد به خود مغرور شودو ببالد كه عجب رازی را گشودم و چه عظيم قانونی را شناختم كه ناگهانقرآن را در جلوی خود میبيند كه با تعبيری بسيار رسا و در عين حال سادهاين را از را بيان كرده است : " هرگز سنت خدا تغيير نمیكند " .كه میتواند از اين روشن تر بگويد ؟ كدام جمله میتواند رساتر و محكم تراز اين باشد ؟ : " هرگز سنت خدا تغيير نمیكند " . قرآن كريم نه تنها بطور كلی ، قانونی بودن و سنت داشتن آفرينش راگوشزد میكند بلكه در مواردی ، برخی از سنن مخصوص را نيز معرفی مینمايد .درباره نيكبختی و بدبختی جامعهها میگويد :پاورقی : . 1 احزاب / 62 و فتح / . 23 . 2 فاطر / . 43 |