معلوم میشود جهنم نيز مانند بهشت صحرائی خالی است ، آتشها و عذابهاتجسم همان گناهانی است كه به دست بشر روشن و فرستاده میشود ، مار وكژدم و آب جوشان و خوراك زقوم دوزخ ، از ناپاكيها و پليديها خلق میشود، همانطوری كه حور و قصور و نعيم جاويدان بهشت از تقوا و كارهای نيكآفريده میشود . خدا در مورد دوزخيان میفرمايد : « اولئك لهم عذاب من رجز اليم »( 1 ) . " آنان شكنجهای دردآور از ناپاكی دردآور خويش دارند " . سه نوع كيفر دو بحث گذشته كه " تفاوتهای دو جهان " و " ارتباط دو جهان " رامطرح كرديم ، مقدمهای بود برای بحث حاضر كه میخواهيم انواع مجازاتها رابررسی نماييم . در اين بحث میخواهيم ثابت كنيم كه نوع مجازات در آخرتبا نوع مجازات در دنيا متفاوت است ، و پاسخ اشكال بی تناسبی جرم ومجازات ، بستگی به فهم اين تفاوت دارد . مجازات بر سه گونه است : . 1 مجازات قراردادی ( تنبيه و عبرت ) . . 2 مجازاتی كه با گناه ، رابطه تكوينی و طبيعی دارد . ( مكافات دنيوی) . . 3 مجازاتی كه تجسم خود جرم است و چيزی جدا از آن نيست . ( عذاباخروی ) .تنبيه و عبرت نوع اول مجازات همان كيفرها و مقررات جزائی است كه در جوامع بشری بهوسيله مقننين الهی يا غير الهی وضع گرديده است . فايده اينگونه مجازاتهادو چيز است ، يكی جلوگيری از تكرار جرم به وسيله خود مجرم يا ديگران ازطريق رعبی كه كيفر دادن ايجاد میكند ، و به همين جهت میتوان اين نوع ازمجازات را " تنبيه " ناميد . فايده ديگر ، تشفی و تسلی خاطر ستمديدهاست و اين در مواردی است كه ازپاورقی : . 1 سبأ / . 5 |