غير از آنچه كه ياد شد آفتهای ديگری نيز برای اعمال وجود دارد . شايديكی از آن آفتها بی تفاوتی و بی حسی در دفاع از حق و حقيقت است . انساننه تنها بايد در مقابل حقيقت جحود و استنكار نداشته باشد ، بی طرف همنمیتواند باشد ، بايد از حق دفاع كند . مردم كوفه میدانستند كه حق باحسين بن علی ( ع ) است و اين معنی را اعتراف هم كرده بودند ولی درحمايت از حق و دفاع از آن كوتاهی كردند ، ثبات قدم نشان ندادند واستقامت نورزيدند . در حقيقت ، حمايت نكردن از حق ، جحود عملی آن است. حضرت زينب ( سلام الله عليها ) در خطبه معروف خويش برای كوفيان ،آنها را به كوتاهی در حمايت از حق و به ظلم و جنايت بر آن نكوهش میكند. فرمود : « يا اهل الكوفة ، يا اهل الختل و الغدر و الخدل ، ا تبكون ؟ الا فلارقأت العبرش ، و لا هدأت الزفرش ، انما مثلكم كمثل التی نقضت غزلها منبعد قوش انكاثا » ( 1 ) . " ای اهل كوفه ، ای دغلبازان فريبكار بی وفا ، آيا گريه میكنيد ؟ !پس اشك شما نخشكد و ناله تان خاموش نگردد . مثل شما همچون آن زن احمقاست كه پنبههايی را میرشت و نخ میساخت ، دوباره آنچه را كه رشته بودپنبه میكرد و آنچه را كه بافته بود باز میكرد " . عجب و به خود باليدن نيز يكی ديگر از آفات عمل است . ريای پس از عمل نيز مانند حسادت و عجب و جحود ، تباه سازنده عملاست . در حديث آمده است : " گاهی شخصی عملی صالح و نورانی انجام میدهد و عملش در عليين قرارمیگيرد ، ولی بعدها در ملا عام عمل خود را بازگو میكند و به رخ مردم میكشد. اين ، سبب میشود كه عملش تنزل كند . بار ديگر آن را بازگو میكند ،تنزل و سقوط ديگری پيدا میكند . وقتی بار سوم آن را بازگو كند بكلی نابودمیگردد و احيانا تبديل به عمل شر میشود " . امام باقر ( عليهالسلام ) فرمود : « الابقاء علی العمل اشد من العمل . قال ( الراوی ) : و ما الابقاء علیالعمل ؟ قال » پاورقی : . 1 نفس المهموم ، ص . 393 |