. 2 همانطوری كه اعتقاد به مغفرت خدا موجب تجری نمیگردد و تنها ايجاداميدواری میكند ، اعتقاد به شفاعت هم موجب تشويق به گناه نيست . توجهبه اين نكته كه شرط شمول مغفرت و شفاعت ، مشيت خدا و رضای او استروشن میكند كه اثر اين اعتقاد تا اين اندازه است كه دلها را از يأس ونوميدی نجات میدهد و همواره بين خوف و رجاء نگه میدارد . ( جواب اشكالسوم ) . . 3 شفاعت بر دو نوع است : باطل و صحيح . علت اينكه در برخی ازآيات قرآن شفاعت مردود شناخته شده و در برخی ديگر اثبات شده است وجوددو نوع تصور از شفاعت است ، قرآن خواسته است اذهان را از شفاعت باطل، متوجه شفاعت صحيح بفرمايد . ( جواب اشكال چهارم ) . . 4 شفاعت با اصل عمل منافات ندارد ، زيرا عمل به منزله علت قابلی ،و رحمت پروردگار به منزله علت فاعلی است . ( جواب اشكال پنجم ) .. 5 در شفاعت صحيح ، تصور اين كه خدا تحت تأثير قرار گيرد وجود ندارد، زيرا شفاعت صحيح جريانی است از بالا به پايين . ( جواب اشكال ششم ) .. 6 در شفاعت ، و همچنين در مغفرت ، استثناء و بی عدالتی وجود ندارد، رحمت پروردگار نامحدود است و هر كه محروم است از آن جهت است كهقابليت را بكلی از دست داده است ، يعنی محروميت از ناحيه قصور قابلاست . ( جواب اشكال هفتم ) . |