مجرمين به دو گروه تقسيم گردند ، يك عده به خاطر اينكه پارتی دارند ازچنگال كيفر بگريزند و عدهای ديگر به جرم اينكه پارتی ندارند گرفتار كيفرگردند ؟ ما در ميان جوامع بشری جامعههايی را كه قانون در آن دستخوش پارتی بازیاست فاسد و منحط و فاقد عدالت میشمريم ، چگونه ممكن است در دستگاهالهی معتقد به پارتی بازی شويم ؟ ! در هر جامعهای كه شفاعت هست عدالتنيست . ضعف قانون تأثير عوامل سه گانه : " پول " و " پارتی " و " زور " در يكجامعه نشانه ناتوانی و ضعف قانون است . وقتی قانون ضعيف باشد طبعانمیتواند بر اقويا و زورمندان چيره گردد ، سطوت خود را فقط به ضعفا نشانمیدهد . قانون ضعيف ، مجرمين ضعيف را به تله میاندازد و به پای ميزمجازات میكشاند ولی از تله انداختن زورمندان مجرم عاجز میماند .قرآن ، مقررات الهی را قوانين نيرومند و قوی معرفی میكند و تأثير "پول " و " پارتی " و " زور " را در محكمه عدل الهی نفی مینمايد . درقرآن از پول به عنوان " عدل " ( از ماده " عدول " ، زيرا وقتی كه بهعنوان رشوه داده شود سبب عدول و انحراف از حق و حقيقت میگردد ، يا از" عدل " به معنی " عوض " و " معادل " و از پارتی به عنوان "شفاعت " و از زور به عنوان " نصرت " ياد شده است . در سوره بقرهآيه 48 چنين میخوانيم : « و اتقوا يوما لا تجزی نفس عن نفس شيئا و لا يقبل منها شفاعة و لا يؤخذمنها عدل و لا هم ينصرون ». " پروا داشته باشيد از روزی كه هيچكس از ديگری دفاع نمیكند و شفاعتهم پذيرفته نيست و از كسی هم پولی به عنوان عوض جرم و معادل آن گرفتهنخواهد شد و نصرت و ياری كردن امكان ندارد " . يعنی نظام جهان آخرت همچون نظام اجتماعی بشر نيست كه گاهی انسان برایفرار از قانون به پارتی يا پول متوسل شود و گاهی قوم و عشيره خود را بهكمك بطلبد و آنان در برابر مجريان قانون اعمال قدرت كنند . در صدر اسلام ، قانون در اجتماع مسلمين قوی بود ، گريبان نزديكان وخويشان زمامداران را نيز میگرفت . وقتی كه علی ( عليهالسلام ) مطلع شد كهدخترش از |