اين سوره بالحنی پر از عطوفت ، خاطر شريف رسول اكرم ( صلی الله عليهو آله و سلم ) را كه گويی از ناملايمات آزرده گشته بود نوازش میدهد ،گوشزد میكند كه چگونه خدا بار سنگين وی را از دوشش برداشته و سختيش رامبدل به آسانی كرده است ، آنگاه به شيوه علوم تجربی از يك جريان واقعشده و مشهود استنتاج كرده میگويد : " پس ، با سختی آسانيی هست " يعنیاز اينكه در گذشته باری بر دوش تو بود و ما آن را برداشتيم و نامت رابلند ساختيم و به تو بردباری و قدرت تحمل داديم ، چنين نتيجه بگير كه :" حتما با هر سختی آسانيی هست " . سپس برای تثبيت نتيجه و اطمينان دادن به قطعی بودن آن ، تكرار میكندكه آری : " با سختی آسانيی هست " . نكته جالب اين است كه بعد از نتيجه گرفتن اين فرمول كلی ، خط مشیآينده را نيز بر همين اساس تعيين میفرمايد ، میگويد : " پس وقتی فراغت يافتی ، به كوشش پرداز " . يعنی چون آسانی در شكم تعب و رنج قرار داده شده است ، پس هر وقتفراغت يافتی خود را مجددا به زحمت بينداز و كوشش را از سر بگير .اين خصوصيت ، مربوط به موجودات زنده ، بالاخص انسان است كه سختيها وگرفتاريها مقدمه كمالها و پيشرفتهاست . ضربهها ، جمادات را نابودمیسازد و از قدرت آنان میكاهد ولی موجودات زنده را تحريك میكند ونيرومند میسازد . " بس زيادتها كه اندر نقصها است " . مصيبتها و شدائد برای تكامل بشر ضرورت دارند . اگر محنتها و رنجهانباشد بشر تباه میگردد . قرآن كريم میفرمايد : « لقد خلقنا الانسان فی كبد »( 1 ) . " همانا انسان را در رنج و سختی آفرينش دادهايم " . آدمی بايد مشقتها تحمل كند و سختيها بكشد تا هستی لايق خود را بيابد .تضاد و كشمكش ، شلاق تكامل است . موجودات زنده با اين شلاق راه خود رابه سوی كمال میپيمايند . اين قانون ، در جهان نباتات ، حيوانات وبالاخص انسان صادق است . پاورقی : . 1 بلد / . 4 |