« حبة من خردل اتينا بها و كفی بنا حاسبين »( 1 ) . " ترازوهای عدالت را در روز رستاخيز مینهيم . به احدی هيچ ستمینخواهد شد و اگر هموزن دانه خردل باشد آن را میآوريم . اين بس كه ماحسابگر هستيم " . در آيات بسياری از قرآن ، خداوند از ظلم و ستم تنزيه شده است . مثلاگفته شده است « ما كان الله ليظلمهم و لكن كانوا انفسهم يظلمون »(2) ." چنان نيست كه خداوند به آنان ستم كند بلكه آنها چنين اند كه بر خودستم میكنند " . در بعضی آيات عادل بودن و قيام به عدل به عنوان يك صفت مثبت برایخداوند ذكر شده است يعنی در قرآن تنها به تنزيه از ظلم قناعت نشده است، بطور مثبت و مستقيم نيز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است ،چنانكه میفرمايد : ²شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكة و اولوا العلم قائما بالقسط غ(3)." خداوند و فرشتگان و دارندگان دانش ، گواهی میدهند كه معبودی جزخدای يكتا ، كه بپادارنده عدل است ، نيست " . عليهذا از نظر اسلام شكی نيست كه عدل الهی ، خود حقيقتی است ، وعدالت از صفاتی است كه قطعا بايد خداوند را به آنها موصوف بدانيم . روشها و مشربها بطور كلی در مسائل مربوط به مبدء و معاد ، روشها و مشربها متفاوت است. هر يك از اهل حديث ، متكلمين ، حكما ، عرفا و پيروان روش حسی و علومطبيعی راه و روش خاص دارند . اهل حديث در مسائل مربوط به اصول دين ، مانند مسائل فروع دين ، طرفدارپاورقی : . 1 انبياء / . 47 . 2 توبه / . 70 . 3 آل عمران / . 18 |