« يصل الرجل بصلة ، و ينفق نفقة لله وحده لا شريك له ، فتكتب له سرا، ثم يذكرها فتمحی فتكتب له علانيه ، ثم يذكرها فتمحی و تكتب له رياء » (1) . نگهداری عمل از خود عمل مشكلتر است . راوی گفت : نگهداری عمل يعنی چه ؟ امام فرمود : يعنی انسان عملی برای خدای يكتا دور از چشم مردم انجام میدهد و در نامه عمل او همينطور ثبت میشود ، بعد آن عمل را بازگو میكند ، آن عمل از صورت يك عمل سری محو میشود و به عنوان يك عمل علنی در نامه عمل او ثبت میگردد . بار ديگر آن عمل را بازگو میكند . در اينوقت آن عمل از ديوان حسنات محو میشود و به عنوان يك عمل " ريائی " در ديوان سيئات او ثبت میگردد . زير صفر غير مسلمانان بود ، و به عبارت ديگر سخن درباره بالای صفر بود ، سخن در اين بود كه آيا كارهای خير آنها ، آنها را بالا میبرد يا خير ؟ اكنون ببينيم تكليف زير صفر يعنی گناهان و اعمال شر غير مسلمانان چه میشود ؟ آيا همه آنها در اين جهت يكسانند ؟ يا فرقی در كار است ؟ به علاوه در زير صفر يعنی در كارهای شر و پايين برنده ، آيا ميان مسلمان و غير مسلمان و همچنين ميان شيعه و غير شيعه فرق است يا نه ؟ آيا مسلمان و خصوصا مسلمان شيعه از نظر زير صفر نوعی مصونيت دارد يا خير ؟ ضمن مطالب گذشته معلوم شد كه خداوند آنگاه بشر را معذب میكند كه از روی تقصير يعنی عالما عامدا مرتكب خلاف شود نه از روی قصور و دستنارسی . قبلا آيه ای كه اصوليون " قاعده قبح عقاب بلا بيان " را از آن استنباط میكنند ترجمه و تفسير كرديم . اكنون برای اينكه وضع غير مسلمانان را در زير صفر روشن كنيم ، يعنی برای اينكه مجازاتها و كفرهای آنها را در كارهای شری كه مرتكب میشوند بررسی كنيم نا چاريم مسأله ديگری كه در معارف اسلامی مطرح است و ريشهاش در قرآن مجيد است مطرح كنيم و آن ، مسأله " قصور " و " استضعاف " است . اينك بحث خود را تحت اين عنوان آغاز میكنيم . پاورقی : |