. 2 دليل نقلی : قرآن كريم در آيات بسياری اصل عدم تبعيض ميان بشر را در پاداش داشتن عمل خير و كيفر داشتن عمل شر - كه در استدلال عقلی فوق ، ذكر شد - تأييد میكند . قرآن با يهوديان كه دارای فكر تبعيض بودند سخت مبارزه كرده است . يهوديها معتقد بودند - و هم اكنون نيز معتقدند - كه نژاد اسرائيل محبوب خداست ، میگفتند ما پسران خدا و دوستان وی هستيم ، فرضا خدا ما را به جهنم ببرد برای مدت محدودی بيش نخواهد بود . قرآن اينگونه افكار را " آرزوها " و خيالات باطل مینامد و سخت با آن به مبارزه برخاسته است . قرآن مسلمانانی را كه دچار اينگونه غرورها شدهاند نيز تخطئه فرمودهاست . اينك قسمتی از آيات قرآن در اين زمينه : . 1 « و قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودش ، قل اتخذتم عند الله عهدا فلن يخلف الله عهده ام تقولون علی الله ما لا تعلمون 0 بلی من كسب سيئة و احاطت به خطيئته فاولئك اصحاب النار هم فيها خالدون 0 و الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك اصحاب الجنة هم فيها خالدون »( 1 ) . " و گفتند - منظور يهود است - كه ابدا به ما آتش دوزخ اصابت نمیكند و اگر بكند ايام محدودی بيش نخواهد بود . بگو آيا در اين باره از خدا پيمانی گرفتهايد ؟ - البته اگر پيمان داشته باشيد خدا خلف عهد نمیكند - يا اينكه چيزی را كه نمیدانيد به خدا میبنديد ؟ مطمئن باشيد كسی كه گناه فراهم میسازد و خطاهايش بر او احاطه كردهاند برای هميشه همنشين و همدم آتش خواهد بود . و كسانی كه ايمان دارند و كارهای نيك بجا میآورند اهل بهشتند و در آن جاويد خواهند بود " . . 2 قرآن در جای ديگر در پاسخ همين پندار يهود میگويد : « و غرهم فی دينهم ما كانوا يفترون 0 فكيف اذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون »( 2 ) . " افتراهايشان موجب غرور ايشان در عقايد دينی شده است ، پس چگونهاند زمانی كه برای روزی بی ترديد - رستاخيز - جمعشان كنيم و به هر كس آنچه گرد آورده تمام و كمال پرداخته گردد بی آنكه به كسی ستم شود " . پاورقی : |