. 2 دليل نقلی : قرآن كريم در آيات بسياری اصل عدم تبعيض ميان بشر رادر پاداش داشتن عمل خير و كيفر داشتن عمل شر - كه در استدلال عقلی فوق ،ذكر شد - تأييد میكند . قرآن با يهوديان كه دارای فكر تبعيض بودند سختمبارزه كرده است . يهوديها معتقد بودند - و هم اكنون نيز معتقدند - كهنژاد اسرائيل محبوب خداست ، میگفتند ما پسران خدا و دوستان وی هستيم ،فرضا خدا ما را به جهنم ببرد برای مدت محدودی بيش نخواهد بود . قرآناينگونه افكار را " آرزوها " و خيالات باطل مینامد و سخت با آن بهمبارزه برخاسته است . قرآن مسلمانانی را كه دچار اينگونه غرورها شدهاندنيز تخطئه فرمودهاست . اينك قسمتی از آيات قرآن در اين زمينه :. 1 « و قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودش ، قل اتخذتم عند اللهعهدا فلن يخلف الله عهده ام تقولون علی الله ما لا تعلمون 0 بلی من كسبسيئة و احاطت به خطيئته فاولئك اصحاب النار هم فيها خالدون 0 و الذينآمنوا و عملوا الصالحات اولئك اصحاب الجنة هم فيها خالدون »( 1 ) ." و گفتند - منظور يهود است - كه ابدا به ما آتش دوزخ اصابت نمیكندو اگر بكند ايام محدودی بيش نخواهد بود . بگو آيا در اين باره از خداپيمانی گرفتهايد ؟ - البته اگر پيمان داشته باشيد خدا خلف عهد نمیكند -يا اينكه چيزی را كه نمیدانيد به خدا میبنديد ؟ مطمئن باشيد كسی كه گناهفراهم میسازد و خطاهايش بر او احاطه كردهاند برای هميشه همنشين و همدمآتش خواهد بود . و كسانی كه ايمان دارند و كارهای نيك بجا میآورند اهلبهشتند و در آن جاويد خواهند بود " . . 2 قرآن در جای ديگر در پاسخ همين پندار يهود میگويد : « و غرهم فی دينهم ما كانوا يفترون 0 فكيف اذا جمعناهم ليوم لا ريبفيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون »( 2 ) . " افتراهايشان موجب غرور ايشان در عقايد دينی شده است ، پسچگونهاند زمانی كه برای روزی بی ترديد - رستاخيز - جمعشان كنيم و به هركس آنچه گرد آورده تمام و كمال پرداخته گردد بی آنكه به كسی ستم شود ". پاورقی : . 1 بقره / 80 - . 82 . 2 آل عمران / 24 - . 25 |