" نوزاد به فطرت پاك زاييده میشود ليكن پدر و مادر ممكن است او رايهودی يا نصرانی كنند " . در سرشت هر موجودی كه از مسير اصلی خود منحرف گرديده است كششی وجوددارد كه او را بسوی حالت اوليه باز میگرداند . به اصطلاح فلاسفه ، در هرطبيعت كه گرفتار قسر گردد ، ميلی برای رجعت به حالت طبيعی پديد میآيد، يعنی هميشه در جهان نيروی گريز از انحراف و توجه به سلامت و صحتحكمفرماست . اينها شواهدی از چيرگی رحمت بر غضب است . وجود مغفرتنيز از همين اصل ناشی میشود . رحمت عام اصل مغفرت ، يك پديده استثنائی نيست ، يك فرمول كلی است كه ازغلبه رحمت در نظام هستی نتيجه شده است . از اينجا دانسته میشود كهمغفرت الهی ، عام است و همه موجودات را - در حدود امكان و قابليتآنها - فرا میگيرد . اين اصل در فوز به سعادت و نجات از عذاب ، برایهمه رستگاران مؤثر است ، لهذا قرآن كريم میفرمايد : « من يصرف عنه يومئذ فقد رحمه »( 1 ) . " هر كس كه در آن روز از عذاب خدا نجات يابد ، مشمول رحمت خداقرار گرفته است " . يعنی اگر رحمت نباشد ، عذاب از احدی برداشته نمیشود . رسول اكرم ( صلی الله عليه و آله و سلم ) در خطبهای كه در اواخر عمرشريفشان برای مسلمين ايراد فرمودند ، اين نكته را گوشزد فرمودند كه براینجات و رستگاری ، دو عامل و دو ركن اساسی وجود دارد : عمل و رحمت .قسمتی از آن خطبه اين است : « ايها الناس انه ليس بين الله و بين احد نسب و لا امر يؤتيه به خيرااو يصرف عنه »پاورقی : . 1 انعام / . 16 |