معينی است و علت شیء معين ، و اين همان مفهوم دقيق " « انا كل شیءخلقناه بقدر »" ( 1 ) است . برای روشن شدن اين مطلب ، نظام جهان رادر دو قسمت : " نظام طولی " و " نظام عرضی " توضيح میدهيم : نظام طولی مقصود از نظام طولی علت و معلول ، ترتيب در آفريدن و خلق اشياء ، وبه اصطلاح ترتيب در فاعليت خدا نسبت به اشياء و صدور اشياء از اوست .علو ذات پروردگار و قدوسيت او اقتضاء دارد كه موجودات ، رتبه به رتبهو پشت سر يكديگر نسبت به او قرار داشته باشند ، صادر اولی باشد ، صادردومی باشد ، صادر سومی باشد ، و هكذا ، يكی پس از ديگری ايجاد شوند و هركدام معلول ما قبل خود باشند . البته مقصود ، اول بودن و دوم و سوم بودنزمانی نيست ، در آنجا زمان مطرح نيست ، خود زمان يكی از مخلوقات است. آنچه در لسان دين ، به عنوان ملائكه و جنود الهی و رسل الهی ( رسلتكوينی نه رسل تشريعی ) و مقسمات امر و مدبرات امر آمده است ، ومفاهيمی مانند عرش ، كرسی ، لوح و قلم ، كه وجود يك سلسله تشكيلاتمعنوی و الهی را برای خدا معرفی میكند ، همه برای تفهيم همين حقيقت استكه خدای متعال ، آفرينش را با نظام خاص و ترتيب مشخص ، اراده و اجرامیكند . اين مطلب را حكما با اصطلاح و زبان مخصوص بيان كردهاند و درمعارف اسلامی با زبان ديگر بيان شده است . ما همان زبان اسلامی را كهشيرين تر و رساتر است انتخاب میكنيم : در اين نظام ، ذات حق در رأس همه موجودات قرار دارد و ملائكه ،مجريان فرمان او هستند ، بين خود ملائكه نيز سلسله مراتب محقق است :بعضی رياست و فرماندهی دارند و بعضی از اعوان و انصار بشمار میروند ،ميكائيل فرشته مأمور ارزاق ، و عزرائيل ملك موت و موكل بر قبض ارواحاست ، و برای هر يك از آندو ، اعوان و يارانی نيز وجود دارد ، هر ملكیپستی مشخص و جايی معين دارد : « و ما منا الا له مقام معلوم »( 2 ) . " هر يك از ما فرشتگان ، مقام معينی داريم " .پاورقی : . 1 قمر / . 49 . 2 الصافات / . 164 |