اين روايت است : يعقوب بن شعيب گفت : از امام صادق ( عليهالسلام ) پرسيدم : ²هل لاحد علی ما عمل ثواب علی الله موجب الا المؤمنين ؟ قال : لا » (1)." آيا جز مؤمنين كسی ديگر هم هست كه پاداش دادن به او بر خداوند لازمباشد ؟ امام فرمود : نه " . مقصود اين روايت اين است كه خداوند تنها به مؤمنين وعده پاداش دادهاست و به موجب وعدهای كه داده است البته لزوما به وعده خود وفا میكند، ولی در غير مورد اهل ايمان خداوند وعده نداده است تا لزوما وفا كند ،و چون وعده نداده است پس با خود او است كه پاداش بدهد يا ندهد .امام با اين بيان میخواهد بفهماند كه غير اهل ايمان از نظر اينكه خداپاداش میدهد يا نمیدهد در حكم مستضعفين و مرجون لامر الله میباشند ، بايدگفت كار اينها با خداست كه پاداش بدهد يا ندهد . در ذيل همين باب كافی برخی روايات است كه ما در آينده تحت عنوان "گناهان مسلمان " از آنها ياد خواهيم كرد . البته روايات مربوطه منحصر به آنچه ما در اينجا نقل كرديم نيست ،روايات ديگر هم هست . استنباط ما از همه اين روايات همين است كهگفتيم . اگر كسی جز اين استنباط میكند و نظر ما را تأييد نمیكند ممكناست نظر خود را مستدل بيان كند ، شايد مورد استفاده ما نيز قرار گيرد . از زاويه ديد حكمای اسلام فلاسفه اسلام ، اين مسأله را به شكلی ديگر بيان كردهاند اما نتيجهای كهگرفتهاند مالا با آنچه ما از آيات و روايات استنباط كرديم منطبق است .بوعلی سينا میگويد : " مردم همانطوری كه از لحاظ سلامت جسم و همچنين از لحاظ زيبايی جسم بهسه دسته تقسيم میگردند : از لحاظ جسمی يك عده در كمال سلامت جسم و يا در كمال زيبايی اندامند ،و يكپاورقی : . 1 كافی ، ج 2 ، ص . 464 |