همنشينی انگشت گر ( ذغال فروش ) غبار سياهی عارض میگردد . در آنجامبادله وجود ندارد ، نه مبادله طبيعی و نه مبادله قرار دادی ، مبادله وداد و ستدها اختصاص به اين جهان دارد . البته منظور از اينكه زندگی جهان ديگر ، اجتماعی نيست اين نيست كه درآنجا هر كسی منفرد و تنهاست و كسی غير از خود را نمیبيند و با غير خودسر و كار ندارد ، منظور اين است كه همبستگيها و تأثير و تأثرها و تعاونو تضادها و بده و بستانهای روحی و اخلاقی و معنوی كه در اين جهان هست ودر نتيجه جامعه ، يعنی تركيب حقيقی از افراد تحقق میيابد و سرنوشتها بههم گره میخورد ، در آن جهان وجود ندارد ، و الا در هر يك از بهشت و جهنم، اجتماع و گرد هم زيستن هست ، با اين تفاوت كه در اجتماع نيكوكارانانس و الفت و صفا و صميميت برقرار است و به تعبير قرآن كريم برادرواربر صندليهايی روبروی هم مینشينند ( 1 ) اما در اجتماع بدكاران تنفر وبيزاری از يكديگر و ناسزاگويی حكمفرماست ( 2 ) . ارتباط دو جهان از مطالب گذشته ، تفاوتهايی كه بين نظام اين جهان و نظام آن جهان استبدست آمد ، اكنون ببينيم ارتباط اين دو جهان در چيست ؟ شك نيست كه بين دنيا و آخرت ، ارتباط نيز برقرار است ، ارتباطیبسيار شديد . ارتباط دنيا و آخرت در اين حد است كه مانند دو بخش ازيك عمر ، و دو فصل از يك سال اند ، در يك فصل بايد كاشت و در فصلديگر بايد درو كرد ، بلكه اساسا يكی كشت است و ديگری محصول ، يكی هستهاست و ديگری ميوه آن ، بهشت و جهنم آخرت در اينجا پديد میآيند .در حديث است : « ان الجنة قيعان ، و ان غراسها سبحان الله ، و الحمد لله ، و لا اله الاالله ، و الله اكبر ، و لا حول و لا قوش الا بالله » ( 3 ) .پاورقی : . 1 اخوانا علی سرر متقابلين »، حجر / . 47 . 2 كلما دخلت امة لعنت اختها » . اعراف / 38 ، ان ذلك لحقتخاصم اهل النار »، ص / 64 . 3 تفسير الميزان ، ج 13 ، ص . 23 |