مانند علی كه مجسمه عمل و تقوا و پرهيزكاری است آدمی را شيفته رفتار علیمیكند ، فكر گناه را از سر او بدر میبرد ، البته به شرطی كه محبتشصادقانه باشد . كسی كه علی ( ع ) را بشناسد ، تقوای او را بشناسد ، سوز وگداز او را بداند ، نالههای نيمه شبش را بداند و به چنين كسی عشق بورزدمحال است كه خلاف فرمان او كه هميشه امر به تقوا و عمل میكرد عمل كند .هر محبی به خواسته محبوبش احترام میگذارد و فرمان او را گرامی میدارد .فرمانبرداری از محبوب ، لازمه محبت صادق است ، لهذا اختصاص به علی ( ع) ندارد ، محبت صادقانه رسول اكرم نيز چنين است . پس معنی حديث "« حب علی بن ابی طالب حسنة لا تضر معها سيئة » " اين است كه محبت علیحسنهای است كه مانع ضرر زدن گناه میشود ، يعنی مانع راه يافتن گناهمیشود ، معنايش آن نيست كه جاهلان پنداشتهاند و آن اينكه محبت علی چيزیاست كه هر گناهی كه مرتكب شوی بلا اثر است . برخی از دراويش از طرفی دعوی دوستی خدا دارند و از طرف ديگر از هرگناهكاری گناهكارترند ، اينان نيز مدعيان دروغگو هستند . امام صادق ( عليهالسلام ) میفرمايد :
پاورقی : . 1 بحار ، چاپ كمپانی ، ج . 12 . 2 اصول كافی ، چاپ اسلاميه سال 1388 ، ج 2 ص . 60 |