همچنين صحيح نيست كه ما فرق علی ( ع ) را با ديگران به اين بگذاريم كهاگر ما به دستورهای آن حضرت عمل نكنيم ضرر نبينيم ولی آنها چه به حرفپيشوای خويش عمل كنند و چه عمل نكنند زيان ببينند . يك تن از اصحاب حضرت صادق ( ع ) خدمت حضرت عرضه داشت كه برخی ازشيعيان شما منحرف شدهاند و حرامها را حلال شمرده میگويند دين تنها معرفتامام است و بس ، پس چون امام را شناختی هر كاری كه میخواهی بكن .حضرت صادق ( ع ) فرمود : « انا لله و انا اليه راجعون » ( 1 ) . اين كافران آنچه را كهنمیدانند به انديشه خويشتن تأويل كردهاند . سخن اين است كه معرفت پيدا كن و هر چه میخواهی از طاعات عمل كن كهاز تو پذيرفته خواهد شد ، زيرا خدا قبول نمیفرمايد عمل بدون معرفت را (2 ) . محمد بن مارد از امام صادق ( ع ) پرسيد : آيا راست است كه شمافرمودهايد : اذا عرفت فاعلم ما شئت . " همين كه به امام معرفت پيداكردی هر چه میخواهی عمل كن " . فرمود : بلی صحيح است . گفت : هر عملیو لو زنا ، سرقت ، شرب خمر ؟ ! امام فرمود : « انا لله و انا اليه راجعون » به خدا قسم كه درباره ما بی انصافیكردند . ما خودمان مسؤول اعمالمانيم ، چگونه ممكن است از شيعيان ما رفعتكليف بشود ؟ ! من گفتم وقتی كه امام را شناختی هر چه میخواهی كار خيركن كه از تو مقبول است ( 3 ) . اما روايت " « حب علی بن ابی طالب حسنة لا تضر معها سيئة » " بايدديد چه تفسيری دارد ؟ يكی از علمای بزرگ - گويا وحيد بهبهانی است - اينحديث را به گونهای خاص تفسير كرده است ، ايشان میفرمايند معنای حديثاين است كه اگر محبت علی ( ع ) ، راستين باشد هيچ گناهی به انسان صدمهنمیزند ، يعنی اگر محبت علی كه نمونه كامل انسانيت و طاعت و عبوديت واخلاق است از روی صدق باشد و به خود بندی نباشد مانع ارتكاب گناه میگردد، مانند واكسنی است كه مصونيت ايجاد میكند و نمیگذارد بيماری در شخص" واكسينه شده " راه يابد . محبت پيشوايی پاورقی : . 1 بقره / . 156 . 2 مستدرك الوسائل ، ج 1 ، ص . 24 . 3 كافی ، ج 2 ، ص . 464 |