گناهان افراد مسلمان از لحاظ عقوبت مانند گناهان غير مسلمانان است يا نه ؟ طرح مسأله قبل ، از آن نظر كه يك عقيده علمی بشمار میرفت ضرورت داشت ولی طرح اين مسأله ، يك ضرورت عملی است ، زيرا يكی از عوامل انحطاط و تباهی اجتماعات مسلمان در عصر حاضر غرور بی جايی است كه در دورههای متأخر در عده زيادی از مسلمانان خصوصا اكثريتی از شيعيان پديد آمده است . اگر از اين افراد پرسيده شود كه آيا اعمال نيك غير شيعه مورد قبول درگاه خدا واقع میشود ؟ بسياری از آنها جواب میدهند : نه . و اگر از آنان پرسيده شود كه اعمال بد و گناهان شيعه چه حكمی دارد ؟ جواب میدهند : همه بخشيده شده است . از اين دو جمله استنتاج میشود كه آن چيزی كه هيچ ارزشی ندارد عمل است ، نه ارزش مثبت دارد و نه ارزش منفی ، شرط لازم و كافی برای سعادت و نيكبختی اين است كه انسان ، نام خود را شيعه بگذارد و بس . معمولا اين دسته چنين استدلال میكنند : . 1 اگر بنا باشد كه گناهان ما و ديگران يكجور مورد محاسبه قرار گيرد پس فرق بين شيعه و غير شيعه چيست ؟ . 2 روايت معروفی است : " « حب علی بن ابی طالب حسنة لا تضر معها سيئة » " ( 1 ) يعنی محبت علی ( ع ) حسنهای است كه هيچ گناهی با وجود آن به آدمی لطمه نمیزند . در پاسخ استدلال اول بايد گفت فرق بين شيعه و غير شيعه ، وقتی آشكار میگردد كه شيعه به برنامهای كه رهبرانش به او دادهاند عمل بكند و غير شيعه هم به برنامه دينی خودش عمل كند ، آنوقت تقدم شيعه بر غير شيعه ، هم در دنيا و هم در آخرت روشن میگردد . فرق را در جانب مثبت بايد جستجو كرد نه در جانب منفی . نبايد گفت اگر شيعه و غير شيعه برنامههای مذهبی خود را زير پا بگذارند بايد تفاوت داشته باشند ، و اگر تفاوتی نباشد پس چه فرقی ميان شيعه و غير شيعه هست ؟ اين درست مثل آن است كه دو بيمار به طبيب مراجعه كنند ، يكی به طبيب حاذق مراجعه كند و دومی به طبيب غير حاذق ، ولی وقتی كه نسخه را از طبيب دريافت داشتند هيچكدام عمل نكنند ، آنگاه بيمار اول گلايه كند كه فرق بين من و بيماری كه به طبيب غير حاذق مراجعه كرده چيست ؟ چرا بايد من مريض بمانم همان طوری كه او مريض مانده است در حالی كه من به طبيب حاذق مراجعه كردهام و او به طبيب غير حاذق . پاورقی : |