مشفوع عنده ، شفيع را برانگيخته است برای شفاعت ، و چون خدا خواسته ورضايت داده است شفيع شفاعت میكند ، بر خلاف شفاعت باطل كه توجه اصلیبه شفيع است برای اينكه اثر بر روی مشفوع عنده بگذارد ، لهذا مجرم دراين وقت همه توجهش به شفيع است كه برود و با قدرت و نفوذی كه درمشفوع عنده دارد او را راضی گرداند . پس اگر توجه اصيل به شفيع باشد واز ناحيه توجه به خدا پيدا نشده باشد شرك در عبادت خواهد بود .فعل خدا ، دارای نظام است . اگر كسی بخواهد اعتناء به نظام آفرينشنداشته باشد گمراه است . به همين جهت است كه خدای متعال گناهكاران راارشاد فرموده است كه در خانه رسول اكرم ( صلی الله عليه و آله و سلم )بروند و علاوه بر اين كه خود طلب مغفرت میكنند ، از آن بزرگوار بخواهندكه برای ايشان طلب مغفرت كند . قرآن كريم میفرمايد : « و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوك فاستغفروا الله و استغفر لهمالرسول لوجدوا الله توابا رحيما »( 1 ) . " و اگر ايشان هنگامی كه ( با ارتكاب گناه ) به خود ستم كردند ، نزدتو میآمدند و از خدا آمرزش میخواستند و پيامبر هم برای ايشان طلبمغفرت میكرد ، خدا را توبه پذير مهربان میيافتند " . آری ، به عمل صالح و تقوای فقط نمیتوان تكيه كرد ، همانطوری كه رسولاكرم ( ص ) در آخرين روزهای زندگی پاكشان فرمودند : " نجات دهندهاینيست جز عمل و ديگر رحمت خدا " . پاسخ ايرادها با تفسيری كه از شفاعت مغفرت كرديم پاسخ ايرادهای شفاعت به اينترتيب به دست میآيد : . 1 شفاعت نه با توحيد عبادتی منافات دارد و نه با توحيد ذاتی ، زيرارحمت شفيع چيزی جز پرتوی از رحمت خدا نيست و انبعاث شفاعت و رحمتهم از ناحيه پروردگار است . ( جواب اشكال اول و دوم ) .پاورقی : . 1 نساء / . 64 |