در اين جهان بين مردم برقرار است در آن جهان صورت عينی و ملكوتی پيدامیكنند . زمانی كه يك انسان سبب هدايت انسانی ديگر میشود رابطه رهبریو پيروی در ميان آنان در رستاخيز به صورت عينی در میآيد و " هادی " بهصورت پيشوا و امام ، و " هدايت يافته " به صورت پيرو و مأموم ظاهرمیگردد . در مورد گمراه ساختن و اغواء هم همينطور است . قرآن كريم میفرمايد : « يوم ندعوا كل اناس بامامهم »( 1 ) . " روزی كه هر مردمی را با پيشوای ايشان میخوانيم " . يعنی هر كسی با پيشوای خودش ، يعنی با همان كس كه عملا الگوی او والهامبخش او بوده است ، محشور میگردد . درباره تجسم پيشوايی فرعون نسبت به قوم خود در آخرت ، میفرمايد :« يقدم قومه يوم القيمة فاوردهم النار »( 2 ) . " فرعون پيشاپيش اتباع و پيروانش حركت میكند ، پس در آتش واردشانمیسازد " . فرعون كه در اين جهان ، گمراه و پيشوای گمراهان بوده ، و گمراهان ديگرقومش گام جای گام او میگذاشتند ، در آن جهان نيز به صورت قائد و امامآنان مجسم میشود . فرعون ، شفيع و واسطه قوم خود میباشد هم در دنيا و همدر آخرت ، شفيعی است كه در دنيا موجب گناهان و ضلالتها بوده است و درآخرت واسطه رسانيدن به دوزخ و آتش . شفيع و واسطه بودن او در بردن قومبه دوزخ در جهان آخرت ، همانا تجسم واسطه بودن او در جهان دنيا درگمراهی قومش است . نكته جالب در تعبير قرآن اين است كه میفرمايد فرعون قوم خود را در آنجهان وارد دوزخ میسازد . قرآن با اين تعبير خود تجسم تأثير فرعون را درگمراهی پيروانش گوشزد میكند و میگويد همانطور كه در دنيا فرعون آنها راوارد گمراهی كرد ، در آخرت آنها را وارد دوزخ میكند ، بلكه وارد كردنآنها به دوزخ در آن جهان عينا ظهور و تجسم وارد كردن آنها در گمراهی دراين جهان است . پاورقی : . 1 اسراء / . 71 . 2 هود / . 98 |