و ناخن هم فهم دارد و حتی سخن میگويد . در قيامت بر دهانها مهر زدهمیشود و هر عضوی خودش كارهايی را كه انجام داده است بازگو میكند .از زبان پرسش نمیشود تا با دروغگويی پرده پوشی كند . هر عضوی در آنجاناطق میگردد ، خودش كارهای خود را شرح میدهد . قرآن كريم میفرمايد : « اليوم نختم علی افواههم و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوايكسبون »( 1 ) . " امروز بر دهانهايشان مهر میزنيم و دستهايشان با ما سخن میگويند وپاهايشان گواهی میدهند كه چه انجام داده اند " . در جای ديگر ، مكالمه و مشاجره انسانها را با اعضاء و جوارح خودشان ذكرمیكند : « و قالوا لجلودهم لم شهدتم علينا ؟ قالوا انطقنا الله الذی انطق كلشیء »( 2 ) . پس از بيان اين مطلب كه در قيامت گوش و چشم مجرمين و ديگراندامهايشان عليه آنها گواهی میدهند ، مشاجرهای را كه بين آنان در میگيردچنين شرح میدهد : " و به پوستهای بدنشان میگويند چرا به ضرر ما شهادت داديد ؟ پاسخمیدهند : خدا ما را ناطق ساخت ، خدايی كه هر چيز را به سخن آورده است" . آری ، زندگی در جهان آخرت خالص است ، آميخته به موت نيست ، ازعنصر كهنگی و فرسودگی و مرگ و فنا در آنجا خبر و اثری نيست ، بر آنجهان ، جاودانگی حكمفرماست . . 3 كشت و درو : سومين تفاوت دنيا و آخرت اين است كه اينجا خانه كشت كردن و تخمپاشيدن است و آنجا خانه بهره برداری و درو كردن . در آخرت ، عمل نيست، مقدمه نيست ، هر چه هست محصول و نتيجه است ، مانند روزی است كهنتيجه امتحانات دانش آموزان اعلام میگردد . اگر دانش آموزی در وقتامتحان اعلام كند كه به من مهلت درس خواندن بدهيد و يا در وقت اعلامنتيجه تقاضا كند كه اكنون ازپاورقی : . 1 يس / . 65 . 2 فصلت / . 21 |