جزای عمل يكی از مسائلی كه در بحث عدل الهی بايد مطرح گردد ، مسأله مجازاتاعمال در آخرت است . معاد و رسيدگی به اعمال نيك و زشت ، و پاداش وكيفر دادن به نيكوكاران و بدكاران ، خود از مظاهر عدل الهی است . معمولايكی از دلائلی كه برای اثبات معاد اقامه میشود اين است كه چون خدا عادلو حكيم است ، اعمال بشر را بیمحاسبه و پاداش و كيفر نمیگذارد .اميرالمؤمنين ( عليهالسلام ) میفرمايد : " « و لئن امهل الله الظالم فلن يفوت اخذه و هو له بالمرصاد علی مجازطريقه ، و بموضع الشجی من مساغ ريقه » " ( 1 ) . " ممكن است خدا ستمگر را مهلت دهد ولی هرگز او را بی كيفر رهانمیكند ، وی بر سر راه ستمگر كمين كرده و همچون استخوانی كه در گلو گيركند راه را بر او میبندد " . بحث ما در اين بخش ، درباره اثبات معاد از طريق عادل بودن خدا نيست.پاورقی : . 1 نهج البلاغة ، خطبه . 96 |