آفريدن كشش و امتداد و بعد و حجم و تقدم و تأخر ، ميان آفريدن جسم وآفريدن كشش و امتداد ، دوگانگی نيست . قرآن كريم در اينجا تعبير بسيار لطيفی دارد ، از زبان موسی بن عمران (عليه السلام ) نقل میكند كه وقتی فرعون از وی و برادرش هارون میپرسد كهپروردگار شما كيست ؟ موسی ( ع ) جواب میدهد : « ربنا الذی اعطی كل شیء خلقه ثم هدی »( 1 ) . " پروردگار ما آن كسی است كه به هر چيز ، آفرينش خاص آن چيز راداده است و سپس آن را به سوی هدف رهبری كرده است " . نكته جالبی كه مورد نظر است از كلمه " خلقه " استفاده میشود . ازاضافه به ضمير ، چنين استنباط میشود كه هر چيز ، خلقت خاصی دارد كه مالخود او است ، يعنی هر چيز فقط گونهای خاص از وجود را میتواند بپذيرد وبس ، و خدا همان خلقت خاص را به آن میدهد . نبايد پنداشت كه اشياء ،طور ديگری بودهاند و خدا آنها را به اين صورت كه هستند در آورده است ،و يا لااقل امكان داشته كه طور ديگر و خلقتی به گونهای ديگر ، بهتر يابدتر از اينكه دارند داشته باشند و خداوند اين گونه بالخصوص را ، علیرغم آن امكانات ، برگزيده است . حقيقت اين است كه جهان تنها به همينجور كه هست امكان وجود داشته است و هر جزء از اجزاء جهان نيز آفرينشمعينی درباره آن امكان داشته است و خدا همان آفرينش را به آن داده است. قرآن ، اين مطلب را با يك تمثيل لطيف بسيار عالی بيان كرده است .قرآن به آب باران كه از بالا میريزد و تدريجا سيل تشكيل میدهد و آب دربستر نهرها و جويها و رودخانههای مختلف قرار میگيرد مثل میزند ،میفرمايد : « انزل من السماء ماء فسالت اودية بقدرها »( 2 ) . " خدا از آسمان آبی فرود آورد و هر رودخانهای به قدر ظرفيت خودشسيلان يافت " . يعنی رحمت پروردگار ، هيچ موجود مستعدی را محروم نمیسازد ، ولیاستعداد و پاورقی : . 1 طه / . 50 . 2 رعد / . 17 |