تاريخ اينها وجود دارد كه در دو مورد پيش میآيد كه اينها نتوانستهاند .جواب بدهند . يكی اينكه : روی اصول ديالكتيك كه حركت را معلول تضادمیدانند و تضاد را مقدم بر حركت میدانند [ معتقدند كه ] هر تغييری معلولتضاد درونی است ، منتهی در مسئله ماترياليسم تاريخی میگويند در درجه اولابزار توليد تكامل پيدا میكند با تكامل ابزار توليد ، تضاد برقرار میشودبا برقراری تضاد ميان اين دو ، ناچار روابط توليدی خودش را هماهنگمیكند با ابزار توليد ( كه اين دوتا را در مجموع وجه توليد يا ساختاقتصادی اصطلاح میكنند ) و بعد میگويند : هر جامعهای متناسب با روابطتوليدی كه دارد كه همان روابط اقتصادی است كه ميان افراد است ، يكروبنای اجتماعی دارد كه تأسيسات اجتماعی باشد . وقتی كه ابزار توليداقتضا میكند روابط توليدی جديد را و روابط جديد اقتضا میكند يك روبنایجديد را ، اينجاست كه جامعه به دو بخش منقسم میشود ، گروهی كه منتفع ازوضع سابق هستند و گروهی كه میخواهند جامعه را به پيش ببرند چون وابستهبه ابزار جديد هستند . در اينجا ، يك اشكال [ ديگر ] هست و آن اينكه : اينها و ديگران دورهاول زندگی بشر را بطور اشتراك میدانند ، حتی آقای طباطبائی هم از آيه "« كان الناس امة واحدش »" همين مطلب را استنباط میكنند ، كه انسان درابتدا غير از اين نمی توانسته باشد و لهذا شريعت و قانون به نظر ايشاناز زمان حضرت نوح ( ع ) پيدا شده است و پيش از آن معارف ، از قبيلتوحيد و معاد و اينها بوده ولی وضع بشر از نظر روابط اجتماعی اقتصادیوجود يك قانونی كه حاكم بر آنها باشد نداشته است . اينها میگويند :دوره اول دوره گردآوری خوراك بوده است ، يعنی بشر در آن دوره مانندپرندگان زندگی میكرده و از مواد غذائی موجود طبيعت استفاده میكرده استو خودش توليد نمی كرد ، و غذای اضافی اساسا وجود نداشته است و زمينهبرای استثمار يك فرد از محصول و كار كرد فرد ديگر وجود نداشته است ،بعد بشر از آن دوره به دوره كشاورزی میرسد و كشف میكند كه میتواندمحصولات طبيعت را با عمل خويش تكثير كند ، و مسلما اين انتقال در اثرتجربه حاصل شد و ارتباطی به تكامل ابزار توليد ندارد ، و ابزار توليداقتضا نكرد كه بشر از دورهای به دوره ديگر منتقل بشود بلكه خود ازديادتجارت بشر سبب آن بوده است . حالا ، چه اينكه ابزار توليد سبب بود و يا چيز ديگر ، قدر مسلم ايناست كه تضاد طبقاتی وجود نداشته است ، و با اينكه تضاد طبقاتی وجودنداشته است شروع تاريخ بشر به چه نحو بود ؟ اولين دوره از كجا شروع شد ؟با اينكه شما تاريخ بشر را محصول كشمكش میدانيد ؟ ( 1 ) پاورقی : 1 - سؤال : اگر اينها در مورد خلقت انسان چيزی شبيه حرف الهيون بزنندو قائل به آدم و حوائی باشند كشمكش درست نمی شود ؟ جواب : تضاد آدم و حوا كه تضاد طبقاتی نبود ! سؤال كننده : بعد كه به هابيل و قابيل رسيد كه طبقاتی شد . > |