و دائم ميشود ، و تمام فضائل اخلاقی چه اجتماعی و چه غير اجتماعی مانندصبر و استقامت و نظاير آن با اين بيان توجيه ميشود . آن دو نظريه سابقفقط اخلاق اجتماعی مثل ايثار و كمك به غير و امثال آنرا میتواند توجيهكند اما چيزهائی از قبيل صبر و استقامت و اينها را نميتوانند توجيه كنند، بخلاف اين نظريه اخير كه همه اصول اخلاقی را ميتواند توجيه كند ، باآنكه ما اصل مطلب را قبول كرديم كه تمام خوبيها و بديها ، بيان كنندهرابطه شيئی است با كمال خودش ، در عين حال ميتواند مشترك ، كلی و دائمباشد . |