ديگری هم طرح شود ، ولی بهترين بيانش همين است كه ذكر شد . اكنون بايد ببينيم كه اولا چرا اينها برای حقيقت و اخلاق دو حساب بازكردند [ و مسأله جاودانگی حقيقت را از مسأله جاودانگی اصول اخلاقی تفكيككردند ] ، چه فرق است ميان اصول اخلاقی و ساير اصول كه ما آنها را حقيقتمیناميم . بالاخره اصول اخلاقی هم يك سلسله اصول علمی هستند و قاعدش بايدآنچه در مورد همه اصول علمی از جاودانه بودن يا نبودن گفته میشود دربارهاصول اخلاقی هم بايد جاری باشد . و ثانيا بايد ببينيم كه آيا مؤيداتی برای حرف آنها كه مدعی نسبيتاخلاقی هستند وجود دارد يا نه و بعد ببينيم كه واقع مطلب چيست .[ ابتدا مسأله دوم و سپس مسأله اول را مطرح كرده و در پايان به بررسیواقع مطلب میپردازيم ] : ببينيم آيا ميشود اخلاق مختلف و نسبی باشد ؟ مثلا جنسين ( زن و مرد )دارای دو جور اخلاق باشند ؟ آيا ايدهها و مثالهای اخلاقی برای آنها دو جوراست يا يك جور ؟ چون در مقام مؤيد آوردن برای نظر آنها هستيم ممكن استگفته شود كه در شريعت هم وارد شده است آنچه كه اخلاق عالی برای مردمشمرده ميشود ، لزوما برای زن اخلاق عالی نيست و بالعكس ، در نهج البلاغه آمده است " « خيار خصال النساء شرار خصال الرجال :الزهو و الجبن والبخل » " ( 1 ) جبن در مقابل شجاعت است بنابراين ،برای مرد ، شجاعت مثال اعلی و اخلاق است ، و برای زن جبن مثال اخلاق است، برای مرد تواضع و فروتنی اخلاق است و برای زن تكبر و بی اعتنائی و برایمرد جود اخلاق است و برای زن بخل ، و اين ، تا حدودی نسبی بودن راميرساند . يا مثلا اخلاق عالم و غير عالم ، گاهی گفته ميشود برای عالم فلان چيز اخلاقاست . و آن چيز برای جاهل مطلوب نيست . و همه عناوين ثانويهای كه ماداريم ، اخلاق را از اطلاق میاندازد ، راستی خوب است ، اما نه بطور مطلق، در شرائطی خوب است ، و در شرائط ديگری دروغ بر آن ترجيح دارد ، بازهم موارد ديگری داريم [ كه مؤيد نسبی بودن اخلاق است ] مثال تكبر درمقابل متكبر و نظاير آن ( 2 ) . در آداب كه نسبيت زياد است : " اذا كنت فی بلدش ، فعاشر به آدابها" مثلا يك چيزهائی را اگر بگوييم ملاك حسن و قبحها هست ، يك چيزهائیدر يك جاهائی از نظر اخلاق و پاورقی : 1 - حكمت شماره . 234 2 - اشكال - اينها ظاهرا به اطلاق ضرر نميزند ، و هميشه و برای همهثابت است جبن برای هر زنی و بطور دائم اخلاق است . جواب - آن كسی كه ميگويد : اخلاق مطلق است و كلی ، مقصودش اينستكهمثلا جبن از آن جهت كه جبن است [ خلاف اخلاق است ] و فرق نمی كند كه درزن باشد يا در مرد ، در هر موردی و از هر كسی بد است شجاعت ، از آنجهت كه شجاعت است [ اخلاق است ] و وقتی شما ميگوييد ، شجاعت برای مردو جبن برای زن فضيلت است ، معنايش اينست كه ايندو خصلت فی ذاتهفضيلت نيستند . |