بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 4, علامه محمدتقی جعفری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0184 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0185 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0186 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0187 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0188 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0189 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0190 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0191 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0192 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0193 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0194 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0195 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0196 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0197 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0198 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0199 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0200 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0201 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0202 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0203 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0204 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0205 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0206 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0207 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0208 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0210 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0211 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0212 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0213 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0214 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0215 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0216 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0217 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0218 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
 

 

 
 

شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]

ج 4
متن بقيه خطبه شانزدهم
و من هذه الخطبة و فيها يقسم الناس الى ثلاثة أصناف
ترجمه بقيه خطبه شانزدهم
تفسير عمومى بقيه خطبه شانزدهم
بهشت و دوزخ
دو ارزش فلسفى كار و كوشش در زندگى و بحثى در معناى شانس و بخت و اتفاق
ارزش يكم
ارزش دوم
هيچ كس كارى را بدون توقع نتيجه انجام نمى‏دهد
كار و كوشش از ديدگاه قرآن
گروه يكم
گروه دوم
گروه سوم
گروه چهارم
گروه پنجم
عمل عامل افزايش معرفت
گروه ششم
عامل محبت اصيل انسانها به يكديگر ، ايمان و عمل صالح است .
چهار عنصر اساسى محبت
گروه هفتم
گروه هشتم
تجسم كار و كوشش و حتى فعاليتهاى درونى در ابديت گروه نهم
ارزش انسانى كار در مكتب اسلام
متفكر بزرگ اسلامى عبد الرحمن بن خلدون در پرتو منابع اسلامى براى اولين بار در تاريخ علوم اقتصادى و اجتماعى ارزش كار را از ديدگاه علمى مطرح مى‏كند
توضيحاتى مربوط به نظريات ابن خلدون درباره كار و ارزش آن
ملاك ضرورت و تجمل ، حيات معقول است
1 حيات طبيعى محض
2 حيات مستهلك در خواسته‏هاى مهار نشده
مقدمه‏اى براى حل معماى اصالت فرد يا اجتماع يا هر دو
رزق و اندوخته‏ها
1 ثروت اندوخته از ديدگاه اسلام
2 مواد معشيت و هر پديده مفيد به حيات انسانها نبايد در اختيار احمقان خودكامه قرار بگيرد .
3 احتكار ممنوع است
4 ممنوعيت جريان غير منطقى در اموال
تحليلى در قانون ممنوعيت جريان غير منطقى در اموال :
5 اسراف در اموال و مواد مفيد زندگى
اسراف عامل اخلال‏گر همه شئون اقتصادى و اجتماعى
اسراف پديده‏ايست كه در دو شكل مى‏تواند جامعه را به تباهى به‏كشاند
بحثى در ادعاى آنان كه مى‏گويند : اسلام در تنظيم شئون اقتصادى به نصيحت اخلاقى قناعت ورزيده است
اختلاف مردم در بهره‏بردارى از رزق
مسئله سوم ارزش همه موضوعات مفيد و كالاها و اندوخته‏ها ، يا ارزش اكثر آنها معلول كار آدمى است
ماهيت كار انسانى
مقدمه‏اى بر مقياس تعيين ارزش كارها
تقسيم مباحث كار و ارزش آن به منطقه‏هاى سه‏گانه
1 منطقه « اقتصادى محض »
2 منطقه اقتصادى اجتماعى
منطقه سوم اقتصادى انسانى
موضوع يكم انواع و ابعاد كار انسانى
1 كار فكرى محض
2 كارفكرى ، مقدمه بر كار عينى
3 كار فكرى براى ادامه جريان طبيعى موضوع
4 كار فكرى در راه سازندگى انسانها براى حيات فردى و اجتماعى مطلوب
5 كار فكرى هنرى
6 فعاليت فكرى سياسى
7 كار فكرى اكتشافى
حيات معقول چه معنى دارد
اصل يكم
اصل دوم
اصل سوم
نوع يكم
نوع دوم
نوع سوم
نوع چهارم
اصل چهارم
اصل پنجم
اصل ششم
ماده يكم
ماده دوم
ماده سوم
كارهاى عضلانى
1 بعد درونى كار عضلانى
2 بعد برونى كار عضلانى
3 بعد تجسم نقش و اثر كار عضلانى در روى مواد
مقدمه‏اى براى توضيح علمى كار در جريان حيات و پديده‏هاى آن
نظرى بر مسير حيات در دوران معاصر
دورانهاى چهارگانه زندگى و استهلاك حيات و انرژى‏هاى آن در دو نوع كار ( فكرى و عضلانى )
دوره يكم
دوره دوم
دوره سوم
دوره چهارم
مشتركات و مختصات دوره‏هاى چهارگانه
مباحث مربوط به دوره سوم
بحث يكم دو نوع استهلاك حيات
نوع يكم زندگى با شناخت حيات و ارزش حقوقى آن
نوع دوم زندگى بدون شناخت حيات و ارزش و حقوق آن
بحث دوم ارزش حيات و كار و نيروهاى آن دو كه مستهلك مى‏شوند و قيمتى ( بها ) كه در برابر آنها دريافت مى‏گردد .
تعريف ارزش و بها
نوع يكم ارزش استعمال
نوع دوم ارزش مبادله‏اى
نوع سوم ارزش توجيه ذاتى
قسمت يكم ارزش‏هاى فكرى
قسمت دوم ارزش‏هاى توجيه ذاتى جبرى
نوع چهارم ارزش‏هاى فوق مبادله‏اى
توضيحى درباره چهار نوع ارزش
نوع يكم ارزش استعمال
نوع دوم ارزش مبادله‏اى
نوع سوم ارزش توجيه ذاتى
قسمت يكم ارزش‏هاى فكرى
قسمت دوم ارزش‏هاى توجيه ذاتى جبرى
نوع چهارم ارزش‏هاى فوق مبادله‏اى
ايده‏ئولوژى اسلامى طبيعت واقعى انسان را در مسير جاده وسط رو به تكامل به حركت در ميآورد .
آيا طبيعت انسانى شر است يا خير ، يا داراى هيچ يك از آن دو خصوصيت نيست ؟
عقايد اسلامى حد وسط است
احكام و تكاليف اسلامى حد وسط است
آنچه را كه نداريم ادعا نكنيم و اگر از يأس و سقوط گريزانيم افترا نزنيم
ستيزه با حق و حقيقت ، ستيزه با خويشتن است
خودشناسى و ارزيابى خويشتن
احساس استقلال مطلق در ارزيابى خويشتن
هنگاميكه داد و فرياد به ضرر جامعه تمام مى‏شود ، سكون بهترين حركت‏ها است
اصلاح ميان انسانها از بزرگترين عبادتها است
در فكر بازگشت به خويشتن براى نوسازى خود باشيد
چون همه خيرات از خدا است و هيچ شر و فسادى به خدا مستند نيست ، پس حمد مر خدا راست و چون شر و فساد اختيارى به خود انسانها مستند است ، پس ملامت مر نفس آدمى را است
متن خطبه هفدهم
17 و من كلام له عليه السلام
ترجمه خطبه هفدهم
تفسير خطبه هفدهم
اوصاف متصديان ناشايسته حمايت از جان و مال مردم 1 بدور خود مى‏پيچند
2 خودمحور خودرو اعتدال را نمى‏شناسد و اگر هم بشناسد ، در آن مسير حركت نمى‏كند
3 خودمحوران از بدعت‏گذارى ، يعنى گريختن از اصل و پيداكردن اشخاص مستعد براى گمراهى شادمان مى‏شوند .
4 خودمحوران هم مجرمند و هم عامل جرم ديگران
تحليلى در ابعاد شخصيت‏ها و جامعه و تاريخ كه از شخصيت‏ها متأثر مى‏شوند
نوع اول ابعاد متنوع شخصيت
نوع دوم ابعاد جامعه‏اى كه شخصيت‏ها در آن بروز مى‏كنند و مطرح مى‏گردند
نوع سوم ابعاد تاريخ كه شخصيت در آن منعكس مى‏شود
مبحث يكم
مبحث دوم
مبحث سوم
مبحث چهارم
اوصاف متصديان نادان ، كه حمايت از شخصيت و جان و مال مردم را بر عهده مى‏گيرند
1 نمايشگر علم در ميان نادان‏ها
2 اين نادانان ضد روشنائى‏ها هستند
3 براى اين نادانان خودپرست برقرارى صلح و صفا در ميان مردم ، دوزخى است سوزان كه زبانه‏هايش همه سطوح موجوديت آنان را فراميگيرد .
4 انسان‏نماها همواره در استخدام نادانان خودمحورند ، كه نادانى آنانرا دانائى بدانند و دانائى جلوه بدهند .
5 خودمحوران وسيله‏اى براى برانگيخته‏شدن فتنه‏ها
6 تباه‏سازى خودمحوران كه در دوران زندگى ، پيشتازان گمراهى‏ها هستند ، پس از مرگ با سايه‏هائى كه از خود در مغزها و دل‏هاى پيروان ساده‏لوح ايجاد كرده‏اند ، ادامه مييابد
7 نادانان خودپرست به اندوختن چيزهائى عشق ميورزند كه اندكش بهتر از بسيارش است
8 نادان خودپرست موقتا شكمش را از گنديده‏ها پر كرده ، به قضاوت مى‏نشيند
9 حل مشكلات به وسيله پندارهاى بيهوده و فرسوده
10 فهم و درك نادان شبيه به قضاوت مگس ناتوانى است كه در تارهاى عنكبوت مشكلات گرفتار مى‏گردد
11 با قيافه‏اى عالمانه غرق در جهالت‏ها
12 رواياتى كه يكى از منابع احكام است ، در برابر پندارهاى بى‏محاسبه او چنان بى‏ارزش و مورد بى‏اعتنائى است كه گياه خشكيده در برابر بادهاى طوفانى
13 اين نادان در مسائلى فرو ميرود كه توانائى بيرون‏آمدن از آنها را ندارد
14 اين قاضى ما سرى مثل سر شير دارد ابروهائى مانند كمان سام نريمان ، چشمانى مانند كاسه شراب
15 درباره چيزى كه از روى نادانى انكارش كرده است نه دانشى ديگر سراغ دارد و نه نظرى از ديگر صاحبنظران
16 نادانى بشرى موقعى به تباه‏كننده‏ترين مرحله ميرسد كه انسان نادان آنرا بپوشاند
17 نتايج بيدادگرى قضات نادان ، ريخته‏شدن خونهائى است بناحق ، ربوده‏شدن ارث‏هائى است بناحق ، اهانت و جريحه‏دارشدن شخصيت‏هائى است بناحق ، ساقط شدن ارزش كارها است بناحق
18 زندگى در جهالت مرگ در ضلالت را به دنبال دارد
19 قرآن بسيار باارزش است ، بشرط آنكه آياتش موافق دانسته‏هاى محدود و خواسته‏هاى خود طبيعى آن نابخردان بوده باشد
20 براى خودپرستان خودمحور ملاك خوبى هر چيز مطابقت كيفيت و كميت آن چيز با هدف‏گيريهاى آنان است و ملاك بديها عدم موافقت هر چيز با هدف‏گيرى آنان ميباشد
متن خطبه هجدهم
18 و من كلام له عليه السلام
ذم اهل الرأي
الحكم للقرآن
ترجمه خطبه هيجدهم
سرزنش اهل رأى
حكم از آن قرآن است
تفسير عمومى خطبه هيجدهم
علت اختلاف در قضاوت‏ها و فتواها
1 اختلاف در مقدار و چگونگى اطلاع قضات و مجتهدان از مأخذ .
2 اختلاف در چگونگى بهره‏بردارى از مآخذ .
3 تشخيص موضوعى كه براى قاضى و مجتهد براى حكم و فتوا مطرح شده است .
4 تقيد به اصول و عقايد خاص كه قاضى و مجتهد آنها را پذيرفته‏اند
رهبر چگونه مى‏تواند آراء مختلف قضات را تصويب نمايد
مشيت بالغه خداوندى يكى و آورنده قانون يكى و منبع قانون نيز يكى است
اختلاف سازنده و اختلاف ويرانگر
سرتاسر قرآن دستور به وحدت و تهديد درباره اختلاف است
مگر ميخواهند با آن آراء ساخته و پرداخته نقص دين الهى را جبران كنند ؟
اين قضات با خداوند شركت در قانونگذارى ندارند
هيچ انسانى مانند پيامبر اكرم عظمت وجدى بودن لزوم اداى امانت رسالت را درك نكرده است
افراط و تفريطى در قرآن نيست تا تعديلش كنند و بحثى مختصر در اعجاز قرآن
1 اشراف و سلطه‏اى كه خواننده آگاه در آيات قرآنى احساس ميكند .
2 عدم تناقض در آيات قرآنى
3 نفوذ شگفت‏انگيز معانى آيات قرآنى در همه سطوح روانى آدمى
4 عمق معانى قرآن
5 استمرار جاودانى محتويات قرآن
جريان قرآن در فضاى تاريخ مانند جريان خورشيد و ماه است
متن خطبه نوزدهم
19 و من كلام له عليه السلام
ترجمه خطبه نوزدهم
تفسير عمومى خطبه نوزدهم
آنجا كه پست‏ترين فردى به تكامل‏يافته‏ترين انسان تعيين تكليف مى‏كند
تا كسى به اختيار با عوامل رحمت خدا به مبارزه بر نخيزد مستحق لعنت خداوندى نميگردد
1 كفر
2 پيمان‏شكنى
3 ايمان به جبت و طاغوت و پيروى از طغيانگران
4 نفاق
5 مخالفت با خدا و اذيت رسول خدا
6 فساد در روى زمين و بريدن از خويشاوندان
7 كتمان حقيقت
8 اسناد ناتوانى بخدا
9 دروغگوئى
10 ستمگارى
11 انكار آيات خداوندى
12 كبر و نخوت
دشنام نيست بيان واقعيت است
عمومى‏ترين مختص بى‏شخصيتى اينست كه بر همه اصول و معتقدات طغيان مى‏كند
داستان اسارت اشعث در جاهليت
داستان اسارت اشعث در اسلام
متن خطبه بيستم
20 و من كلام له عليه السلام
ترجمه خطبه بيستم
تفسير عمومى خطبه بيستم
در برابر جهان اسرارآميز پس از مرگ با پندارهاى بى‏اساس خود را تسليت ندهيم
ديرى نميگذرد كه پرده از جلو ديدگان شما بركنار ميشود
ببينيد و بشنويد و راه رشد و كمال را پيش گيريد
ميبايست تجارب روزگاران و قانون عليت ما را از حيات معقول برخوردار ميساخت ، ولى . . .
تبليغ رسالت الهى تنها شايسته پيامبران است
مختصات رسولان الهى
نوع يكم رسالت جزئى
نوع دوم رسالت كلى
فهرست مطالب
فهرست آيات
فهرست روايات
فهرست اشخاص
فهرست مآخذ
فهرست قبائل
فهرست مكان‏ها


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation