4 كار فكرى در راه سازندگى انسانها براى حيات فردى و اجتماعى مطلوب
فعاليتهاى تعليم و تربيتى با انواع گوناگونى كه دارند . نتيجه اين كارها به فعليترساندن استعدادهاى متنوع انسانى است . اگر انگيزه اين فعاليتهاى فكرى و راهيابىهاى منطقى تكامل رو به افزايش انسانها نباشد ، نتيجهاى جز همان كارهاى شماره 3 كه ادامه جريان طبيعى موضوع است نخواهند داشت . فاصله ميان اينگونه كارهاى مغزى و اعمال عينى ، مخصوصا با در نظرداشتن اراده آزاد كه انسانها دارا مىباشند ، فوق العاده زياد است ،
مگر اينكه كيفيت تعليم و تربيت نوعى انتخاب شود كه انسانها در قالبهاى جبرى ، مسير تعيينشده را به طور جبر پيش بگيرند .
[ 105 ]