نوع اول ابعاد متنوع شخصيت
بعد يكم شخصيتها مانند ساير مردم در مجراى قوانين طبيعت بوجود ميآيند و رشد مىكنند . با نظر به اين بعد تفاوتى با مردمان ديگر ندارند .
بعد دوم : مختصات مغزى يا روانى طبيعى شخصيتها است كه منشأ بروز امتيازات مخصوص در آنان مىباشد . اين مختصات ممكن است مربوط به عوامل وراثت ، يا ديگر عواملى باشد كه تاكنون براى ما مجهول ماندهاند .
بعد سوم كوششها و تلاشهاى اختيارى است كه آن مختصات مغزى يا روانى را به فعليت مىرسانند و قابل بهرهبردارى مىسازند .
[ 196 ]
بعد چهارم برقرارشدن ارتباط ميان آن شخصيتها و معلمان و مربيان بزرگ كه در به فعليترسانيدن نيروهاى مغزى و يا روانى آنان تأثير عميق مىبخشد .
بعد پنجم محيط جغرافيائى يا اجتماعى كه شخصيتها در آنها بوجود مىآيند و رشد مىكنند .
بعد ششم حوادث محاسبهنشده كه در سر راه زندگى اين شخصيتها بروز مىكنند و يك يا چند عنصر امتيازآور شخصيت را تحريك نموده آنها را به فعاليت واميدارند .
بعد هفتم امتياز و محصول اختصاصى آن كه موقعيت چشمگير شخصيت را در جامعه و در تاريخ تعيين مىكند .
بعد هشتم كميت و كيفيت تأثر آن محصول اختصاصى كه موجب مطرح شدن شخصيت در جامعه يا تاريخ گشته است .
بعد نهم آرمان و عقايدى كه شخصيت به آنها وابسته مىباشد و زندگى خود را در راه وصول به آن آرمانها و عقايد توجيه مينمايد .
بعد دهم شناخت و ارزيابى شخصيت درباره خصوص انسانها بعد يازدهم احساس تعهد و مسئوليت در زندگى بطور عمومى بعد دوازدهم احساس تعهد و مسئوليت در خصوص آن امتيازى كه بدست آورده است .
بعد سيزدهم چگونگى ارزيابى درباره شخصيت خويشتن .
بعد چهاردهم دگرگونىها و تحولاتى كه شخصيت را در معرض تغيير ابعاد قرار مىدهند .
بعد پانزدهم مديريت شخصيت درباره امتياز و يا امتيازاتى كه در اختيار دارد .
[ 197 ]