بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 4, علامه محمدتقی جعفری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0184 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0185 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0186 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0187 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0188 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0189 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0190 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0191 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0192 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0193 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0194 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0195 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0196 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0197 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0198 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0199 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0200 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0201 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0202 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0203 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0204 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0205 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0206 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0207 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0208 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0210 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0211 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0212 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0213 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0214 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0215 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0216 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0217 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
     KH0218 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [4]
 

 

 
 

فهرست مطالب

ترجمه بقيه خطبه شانزدهم 3

جملاتى ديگر از خطبه شانزدهم كه در آنها مردم را به سه گروه تقسيم مى‏كند 5

تفسير عمومى خطبه شانزدهم 7

شغل من الجنة و النار امامه 8

بهشت و دوزخ 8

ساع سريع نجا و طالب بطى‏ء رجا و مقصر فى النار هوى 13

اگر جهان اين است كه ما مى‏بينيم و اگر انسان همين است كه با موجوديتش آشنائى داريم ، هيچ راهى براى به ثمر رسانيدن شخصيت آدمى جز كوشش و تكاپو وجود ندارد 13

دو ارزش فلسفى كار و كوشش در زندگى و بحثى در معناى شانس و بخت و اتفاق 13

يكم كار و كوشش ، توضيحات ارزش يكم 18 13

ارزش دوم ( موضوعى ) 19 18

هيچ كس كارى را بدون توقع نتيجه انجام نمى‏دهد 19

كار و كوشش از ديدگاه قرآن 20

آيات گروه يكم 20

آيات گروه دوم 22

عمل بدون معرفت و ايمان همان مقدار بى‏نتيجه است كه معرفت و ايمان بدون عمل 23

آيات گروه سوم 25

هيچ عاملى براى رشد انسانى نيرومندتر از آن نيست كه بداند همه حركات او تحت نظارت خداوندى است و هر كارى كه مى‏كند و سخنى كه مى‏گويد و انديشه‏اى كه در ذهنش به جريان مى‏افتد ، ثبت و ضبط گشته سرنوشت آينده ابدى او را تشكيل مى‏دهند 26

آيات گروه چهارم و پنجم 28 27

[ 316 ]

عمل عامل افزايش معرفت 29

آيات گروه ششم 30

عامل محبت اصيل انسانها به يكديگر ، ايمان و عمل صالح است 31

چهار عنصر اساسى محبت ( يكم دوم سوم چهارم ) 34 33

انسان ، محبوب اصيل ما است 39

توضيح انواع قدرت يكم دوم 42 41

خلاصه بحث 43

آيات گروه هفتم گروه هشتم 44 43

توضيح آيات 45

تجسم كار و كوشش و فعاليت‏هاى درونى در ابديت 46

آيات گروه نهم 46

آيا اين همه آيات قرآنى براى اثبات اصالت كار در حيات بشرى كفايت نمى‏كند ؟ 47

ارزش انسانى كار در مكتب اسلام 48

ذكر يك روايت و توضيح آن 51 50

روايات مربوط به كار و ارزش آن 55 52

متفكر بزرگ اسلامى عبد الرحمن بن خلدون در پرتو منابع اسلامى براى اولين بار در تاريخ علوم اقتصادى و اجتماعى ارزش كار را از ديدگاه علمى مطرح مى‏كند 55

تحقيقات ابن خلدون درباره كار و ارزش آن 60 56

توضيحاتى مربوط به نظريات ابن خلدون درباره كار و ارزش آن 60

الف معاش ب ثروت 61

ملاك ضرورت و تجمل حيات معقول است 62

تعريف حيات طبيعى و حيات معقول 63 62

مقدمه‏اى براى حل معماى اصالت فرد يا اجتماع يا هر دو 67

رزق و اندوخته‏ها 68

ثروت اندوخته از ديدگاه اسلام و آيات مربوط به آن 70

يكم كنز 70

دوم معشيت و هر پديده مفيد به حيات انسانها نبايد در اختيار احمقان خودكامه قرار بگيرد 72

سوم احتكار 73

چهارم ممنوعيت جريان غير منطقى در اموال 74

[ 317 ]

پنجم اسراف در اموال و مواد مفيد زندگى 75

اسراف عامل اخلال‏گر همه شئون اقتصادى و اجتماعى 76

اسراف پديده‏اى است كه در دو شكل مى‏تواند جامعه را به تباهى بكشاند 77

شكل يكم و دوم و توضيحات آن 80 77

بحثى در ادعاى آنان كه مى‏گويند : اسلام در تنظيم شئون اقتصادى به نصيحت اخلاقى قناعت كرده 80

توضيح اصول نه‏گانه 81

اختلاف مردم در بهره‏بردارى از رزق 82

منشاء اختلاف انسانها در بهره‏بردارى از رزق 86 84

مسأله سوم ارزش همه موضوعات مفيد و كالاها و اندوخته‏ها ، يا ارزش اكثر آنها معلول كار آدمى است 86

ماهيت كار انسانى 88

مقدمه‏اى بر مقياس تعيين ارزش كارها 89

توضيح نظامات كار در گذشته 92

تعيين مقياس كار و ارزش و بهاى آن 93

واحد مقياس رياضى واحد مقياس عينى 94 93

تقسيم مباحث كار و ارزش آن به منطقه‏هاى سه‏گانه : 95

يكم اقتصادى محض دوم اقتصادى اجتماعى 97 96

سوم اقتصادى انسانى 100

موضوع يكم انواع و ابعاد كار انسانى 103

1 كارهاى فكرى و فعاليتهاى مثبت روانى 103

2 كارهاى فكرى مقدمه بر كار عينى 103

3 كار فكرى براى ادامه جريان طبيعى موضوع 104

4 كار فكرى در راه سازندگى انسانها براى حيات فردى و اجتماعى مطلوب 104

5 كار فكرى هنرى 105

6 فعاليت فكرى سياسى 106

7 كار فكرى اكتشافى 107

حيات معقول چه معنى دارد ؟ 109

اصل يكم آگاهى از حيات خويشتن 111

اصل دوم و سوم 112

[ 318 ]

اصل چهارم و پنجم 115

اصل ششم 116

كارهاى عضلانى 118

موضوعات يكم تا چهارم 119

ابعاد كار عضلانى 120

مقدمه‏اى براى توضيح علمى كار در جريان حيات و پديده‏هاى آن 122

نظرى بر مسير حيات در دوران معاصر 124

بررسى نظريه آلوين تافلر 127

دورانهاى چهارگانه زندگى و استهلاك حيات و انرژى‏هاى آن در كار فكرى عضلانى 128

مشتركات و مختصات دوره‏هاى چهارگانه 129

مباحث مربوط به دوره سوم 132

مباحث مربوط به دوره يكم و دوم 133

تعريف ارزش و بها 135

نوع يكم تا چهارم 137 136

توضيحى درباره چهار نوع ارزش 142 137

اليمين و الشمال مضلة و الطريق الوسطى هى الجادة عليها باقى الكتاب و آثار النبوة و اليها مصير العاقبة 143

ايده‏ئولوژى اسلامى طبيعت واقعى انسان را در مسير جاده وسط رو به تكامل به حركت درميآورد 143

موضوع يكم شناخت انسان 143

آيا طبيعت انسانى شر است يا خير يا داراى هيچ يك از آن دو خصوصيت نيست ؟ 145

عقايد اسلامى حد وسط است 148

احكام و تكاليف اسلامى حد وسط است 151

هلك من ادعى و خاب من افترى 153

آنچه را كه نداريم ادعا نكنيم و اگر از ياس و سقوط گريزانيم افترا نزنيم 153

و قد خاب من افترى 156

من ابدى صفحته للحق هلك 157

ستيزه با حق و حقيقت ، ستيزه با خويشتن است 157

و كفى بالمرء جهلا الا يعرف قدره 159

خودشناسى و ارزيابى خويشتن 159

[ 319 ]

احساس استقلال مطلق در ارزيابى خويشتن 162

لا يهلك على التقوى سنخ اصل و لا يظمأ عليها زرع قوم 163

فاستتروا فى بيوتكم 164

هنگاميكه داد و فرياد به ضرر جامعه تمام مى‏شود ، سكوت بهترين حركت‏ها است 164

و اصلحو ذات بينكم 167

اصلاح ميان انسانها از بزرگترين عبادتها است 167

و التوبة من ورائكم 169

در فكر بازگشت بخويشتن براى نوسازى خود باشيد 169

بحثى در توبه 173 170

و لا يحمد حامد الاربه و لا يلم لائم الا نفسه 173

چون همه خيرات از خداست و هيچ شر و فسادى به خدا مستند نيست ، پس حمد مر خدا راست و چون شر و فساد اختيارى به خود انسانها مستند است پس ملامت مر نفس آدمى را است 173

بحثى در شر و فساد 175

متن خطبه هفدهم 177

ترجمه خطبه هفدهم 180

تفسير عمومى خطبه هفدهم 183

ان ابغض الخلايق الى اللَّه رجلان : رجل وكله اللَّه الى نفسه 184

اوصاف متصديان ناشايسته به حمايت از جان و مال مردم 184

1 بدور خود مى‏پيچند 184

فهو جائر عن قصد السبيل 188

2 خودمحور خودرو اعتدال را نمى‏شناسد و اگر هم بشناسد در آن مسير حركت نمى‏كند 188

مشعوف بكلام بدعة و دعاء ضلالة 189

3 خودمحوران از بدعت‏گذارى يعنى گريختن از اصل و پيداكردن اشخاص مستعد براى گمراهى شادمان مى‏شوند 189

عوامل بدعت در دين 192 190

حمال خطايا غيره رهن بخطيئته 192

4 خودمحوران هم مجرمند و هم عامل جرم ديگران 192

تحليلى در ابعاد شخصيت‏ها و جامعه و تاريخ كه از شخصيت‏ها متأثر مى‏شوند 195

[ 320 ]

نوع اول ابعاد متنوع شخصيت 195

نوع دوم ابعاد جامعه‏اى كه شخصيت‏ها در آن بروز مى‏كنند و مطرح مى‏گردند 197

نوع سوم ابعاد تاريخ كه شخصيت در آنها منعكس مى‏شود 197

توضيح مباحث ابعاد بالا 200 198

و رجل قمش جهلا 200

اوصاف متصديان نادان كه حمايت از شخصيت و جان و مال مردم را بر عهده مى‏گيرند 201

موضع فى جهال الامة 201

1 نمايشگر علم در ميان نادان‏ها 201

عاد فى اغباش الفتنة 203

2 اين نادانان ضد روشنائى‏ها هستند 203

عم بما فى عقد الهدنة 205

3 براى اين نادانان خودپرست برقرارى صلح و صفا در ميان مردم دوزخى است سوزان كه زبانه‏هايش همه سطوح موجوديت آنان را فرا مى‏گيرد 205

قد سماه اشباه الناس عالما و ليس به 206

4 انسان‏نماها همواره در استخدام نادانان خودمحورند ، كه نادانى آنانرا دانائى بدانند و دانائى جلوه بدهند 206

فهو فتنة لمن افتتن به 208

4 خودمحوران وسيله‏اى براى برانگيخته‏شدن فتنه‏ها 208

ضال عن هدى من كان قبله مضل لمن اقتدى به فى حياته و بعد وفاته 209

5 تباه‏سازى خودمحوران كه در دوران زندگى پيشتازان گمراهى‏ها هستند پس از مرگ با سايه‏هائى كه از خود در مغزها و دلهاى پيروان ساده‏لوح ايجاد كرده‏اند ادامه مى‏يابد 209

بكر فاستكثر من جمع ما قل منه خير مما كثر 210

5 نادانان خودپرست به اندوختن چيزهائى عشق مى‏ورزند كه اندكش بهتر از بسيارش است 210

حتى اذا ارتوى من ماء آجن و اكتثر من غير طائل جلس بين الناس قاضيا ضامنا لتخليص ما التبس على غيره 212

6 نادان خودپرست موقتا شكمش را از گنديده‏ها پر كرده ، به قضاوت مى‏نشيند 212

فان نزلت به احدى المبهمات هيالها حشوارثا من رايه ثم قطع به 213

7 حل مشكلات به وسيله پندارهاى بيهوده و فرسوده 213

[ 321 ]

فهو من لبس الشبهات فى مثل نسج العنكبوت لا يدرى اصاب ام اخطأ فان اصاب خاف ان يكون قد اخطأ و ان اخطأ رجا ان يكون قد اصاب 216

8 فهم و درك نادان شبيه به قضاوت مگس ناتوانى است كه در تارهاى عنكبوت مشكلات گرفتار مى‏گردد 216

جاهل خباط جهالات عاش ركاب عشوات لم يعض على العلم بضرس قاطع 218

9 با قيافه‏اى عالمانه غرق در جهالت‏ها 218

يذرو الروايات ذرو الريح الهشيم 222

9 رواياتى كه يكى از منابع احكام است در برابر پندارهاى بى‏محاسبه او چنان بى‏ارزش و مورد بى‏اعتنائى است كه گياه خشكيده در برابر بادهاى طوفانى 222

لا مليئى و اللَّه باصدار ما ورد عليه 225

10 اين نادان در مسائلى فرو ميرود كه توانائى بيرون‏آمدن از آنها را ندارد 225

و لا اهل لما قرظ به 225

11 اين قاضى ما سرى مثل سر شير دارد ابروهائى مانند كمان سام نريمان چشمانى مانند كاسه شراب 225

لا يحسب العلم فى شيئى مما انكره و لا يرى ان من وراء ما بلغ مذهبا لغيره 228

12 درباره چيزى كه از روى نادانى انكارش كرده است نه دانشى ديگر سراغ دارد و نه نظرى از ديگر صاحب‏نظران 228

و ان اظلم عليه امراكتتم به لما يعلم من جهل نفسه 229

13 نادانى بشرى موقعى به تباه‏كننده‏ترين مرحله ميرسد كه انسان نادان آنرا بپوشاند 230

تصرخ من جور قضائه الدماء و تعج منه المواريث 231

14 نتايج بيدادگرى قضات نادان ريخته‏شدن خونهائى است بناحق ، ربوده‏شدن ارثهائى است بناحق ، اهانت و جريحه‏دارشدن شخصيت‏هايى است بناحق ، ساقط شدن ارزش كارها است بناحق 231

الى اللَّه اشكو من معشر يعيشون جهالا و يموتون ضلالا 233

15 زندگى در جهالت مرگ در ضلالت را به دنبال دارد 233

ليس فيهم سلعة ابور من الكتاب اذا تلى حق تلاوته و لا سلعة انفق بيعا و لا اغلى ثمنا من الكتاب اذا حرف عن مواضعه 234

16 قرآن بسيار باارزش است بشرط آنكه آياتش موافق دانسته‏هاى محدود و خواسته‏هاى خود طبيعى آن نابخردان بوده باشد 234

و لا عندهم انكر من المعروف و لا اعرف من المنكر 235

[ 322 ]

17 براى خودپرستان خودمحور ملاك خوبى هر چيز مطابقت كيفيت و كميت آن چيز با هدف‏گيريهاى آنان است و ملاك بديها عدم موافقت هر چيز با هدف‏گيرى آنان مى‏باشد 235

تعريف خوب و بد 237

متن خطبه هجدهم 240

ترجمه خطبه هجدهم 242

تفسير عمومى خطبه هجدهم 246

ترد على احدهم القضية فى حكم من الاحكام فيحكم فيها برايه تم ترد تلك القضية بعينها على غيره فيحكم فيها بخلاف قوله 246

علت اختلاف در قضاوت‏ها و فتواها 246

1 اختلاف در مقدار و چگونگى اطلاع قضات و مجتهدان از مآخذ 246

2 اختلاف در چگونگى برداشت از مآخذ 247

3 تشخيص موضوعى كه براى قاضى و مجتهد براى حكم و فتوا مطرح شده است 247

توضيح استناد قوانين اسلامى به منابع چهارگانه بحثى درباره : 249

1 قياس 249

2 استحسان 250

3 تنقيح مناط قطعى 250

4 قياس اولويت 250

ثم يجتمع القضاة بذالك عند الامام الذى استقضاهم فيصوب آرائهم جميعا 251

رهبر چگونه مى‏تواند آراء مختلف قضات را تصويب نمايد 251

و الههم واحد و نبيهم واحد و كتابهم واحد 252

مشيت بالغه خداوندى يكى و آورنده قانون يكى و منبع قانون نيز يكى است 252

اختلاف سازنده و اختلاف ويرانگر 252

افامرهم اللّه سبحانه بالاختلاف فاطاعوه ، ام نهاهم عنه فعصوه 253

سرتاسر قرآن دستور به وحدت و تهديد درباره اختلاف است 253

ام انزل اللَّه سبحانه دينا ناقصا فاستعان بهم على اتمامه 255

مگر ميخواهند با آن اراء ساخته و پرداخته خود نقص دين الهى را جبران كنند ؟

[ 255 ]

ام كانوا شركاء له فلهم ان يقولوا و عليه ان يرضى 257

اين قضات با خداوند شركت در قانون‏گذارى ندارند 258

[ 323 ]

ام انزل اللَّه سبحانه دينا تاما فقصر الرسول ( ص ) عن تبليغه و ادائه 258

هيچ انسانى مانند پيامبر اكرم عظمت و جدى‏بودن لزوم اداى امانت رسالت را درك نكرده است 259

و اللَّه سبحانه يقول ( ما فرطنا . . . ) و ذكر ( ان الكتاب يصدق . . . ) 260

افراط و تفريطى در قرآن نيست تا تعديلش كنند و بحثى مختصر در اعجاز قرآن 261

1 اشراف و سلطه‏اى كه خواننده آگاه در آيات قرآنى احساس مى‏كند 261

2 عدم تناقض در آيات قرآنى 264

3 نفوذ شگفت‏انگيز معانى آيات قرآنى در همه سطوح روان آدمى 265

4 عمق معانى قرآن 266

تحليل چند آيه قرآنى 269 267

5 استمرار جاودانى محتويات قرآن 269

جريان قرآن در فضاى تاريخ مانند جريان خورشيد و ماه است 269

متن خطبه نوزدهم 272

ترجمه خطبه نوزدهم 274

تفسير عمومى خطبه نوزدهم 278

ما يدريك ما على ممالى 278

آنجا كه پست‏ترين فردى به تكامل‏يافته‏ترين انسان تكليف معين مى‏كند 278

عليك لعنة اللَّه و لعنة اللاعنين 280

تا كسى باختيار خود با عوامل رحمت خدا به مبارزه بر نخيزد مستحق لعنت خداوندى نمى‏گردد 280

جرم‏هائى كه مرتكبين آنها سزاوار لعنت‏اند :

1 كفر 280

2 پيمان شكنى 3 ايمان به طاغوت 4 نفاق 5 مخالفت با خدا و اذيت رسول 6 فساد در روى زمين و بريدن از خويشاوندان 282

7 كتمان حقيقت 8 اسناد ناتوانى بخدا 9 دروغگوئى

10 ستمكارى 11 انكار آيات خداوندى 283

12 كبر و نخوت 284

حائك بن حائك منافق بن كافر 284

دشنام نيست بيان واقعيت است 284

[ 324 ]

و اللَّه لقد اسرك الكفر مرة و الاسلام اخرى فما فداك من واحدة منهما مالك و لا حسبك 287

عمومى‏ترين مختص بى‏شخصيتى اين است كه بر همه اصول و معتقدات طغيان مى‏كند 287

داستان اسارت اشعث در جاهليت و اسلام 290

متن خطبه بيستم 294

ترجمه خطبه بيستم 296

تفسير عمومى خطبه بيستم 298

فانكم لو قد عاينتم ما قد عاين من مات منكم لجزعتم و وهلتم 298

در برابر جهان اسرارآميز پس از مرگ با پندارهاى بى‏اساس خود را تسليت ندهيم 298

و لكن محجوب عنكم ما قد عاينوا و قريب ما يطرح الحجاب 302

ديرى نمى‏گذرد كه پرده از جلو ديدگان شما بركنار مى‏شود 302

و لقد بصرتم ان ابصرتم و اسمعتم ان سمعتم و هديتم ان اهتديتم 304

ببينيد و بشنويد و راه رشد و كمال را پيش گيريد 304

و بحق اقول لكم لقد جاهرتكم العبر و زجرتم بما فيه مزدجر 306

ميبايست تجارب روزگاران و قانون عليت ما را از حيات معقول برخوردار ميساخت ولى . . . 306

و ما يبلغ عن اللَّه بعد رسل السماء الا البشر 307

تبليغ رسالت الهى تنها شايسته پيامبران است 307

مسائلى كه روانشناسى بايد براى ما روشن كند 1 تا 5 308

مختصات رسولان الهى يكم جزئى دوم كلى 310

توضيح رسالت كلى 1 تا 6 312 310

[ 325 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation