هيچ انسانى مانند پيامبر اكرم عظمت وجدى بودن لزوم اداى امانت رسالت را درك نكرده است
رشد اخلاق فاضله و به فعليترسيدن استعدادهاى عالى انسانى ، بدون احساس تعهد والا و عمل بر طبق آن ، بهيچ وجه امكانپذير نيست تعهد در برابر يزدان پاك براى انسانشدن و انسان ساختن ديگران ، نخستين شرط پيامبرى است . احساس تعهد والا و عمل بر طبق آن ، بايستى در همه سطوح روانى پيامبر مانند خون در شريان جريان داشته باشد . او تعهد جدى كرده است كه كلمهاى مخالف واقع بر زبانش جارى نشود . هوى و هوس را در حيات معقول شخصى خود و در ارتباط با ديگر انسانها دخالتى ندهد . او تعهد كرده است از همه انواع و شئون خودخواهى بركنار باشد . او تعهد كرده است از عملكردن به دستورات الهى درباره خود و ديگران كمترين تقصير و قصورى ننمايد . او بجهت آشنائى نزديك با جمال و جلال و سيطره مطلق خداوندى بر دلها و عقول آدميان حتى خيال خلاف تعهد بر ذهنش خطور نميكند . او بخوبى ميداند كه انسان منهاى تعهد يعنى هيچ و پوچ . اساسىترين تعهد پيامبر اكرم ( ص ) اينست كه حياتىترين امانت را كه ابلاغ وسايل رشد و كمال آدميان است ، با كمال دقت و بدون اندك زيادى و كمى انجام بدهد وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمينِ 1 .
( اگر گفتارى را ( پيامبر ) بما نسبت بدهد كه اساس ندارد از دست او ميگيريم ) وَ اِنْ كادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذى اَوْحَيْنا اِلَيْكَ لِتَفْتَرِىَ عَلَيْنا غَيْرَهُ وَ اِذاً لاَتَّخَذُوكَ خَليلاً وَ لَوْ لا اَنْ ثَبَّتْناكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ اِلَيْهِمْ شَيْئاً قَليلاً اِذاً لَأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَياةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنا نَصيراً 2
-----------
( 1 ) الحاقة آيه 44 و 45
-----------
( 2 ) الاسراء آيه 73 تا 75
[ 260 ]
( نزديك بود كه آنان ترا در آنچه كه بر تو وحى كردهايم مشوش بسازند تا غير از آنچه را كه بر تو وحى كردهايم بر ما افتراء بزنى اگر چنين كارى را انجام ميدادى ، ترا براى خود دوست اتخاذ ميكردند . و اگر ترا ثابتقدم نميكرديم نزديك بود اندكى بر آنان تكيه كنى . در اين صورت دو برابر عذاب زندگى و دو برابر عذاب مرگ ( گنهكاران ) را بر تو مىچشانديم ، سپس از طرف ما بر خود يارى نميديدى ) با نظر به دو آيه فوق روشن مىشود كه خداوند متعال بجهت اهميت فوقالعاده ابلاغ رسالت به فضيلت و كمال و رشد خود پيامبر كفايت ننموده در همه حالات بر تمامى گفتار و كردار پيامبرش نظارت مينمايد . كه اگر پيامبر بجهت تشخيص نزديكترين راه به مقصد همان راه را در پيش بگيرد در حاليكه مصلحت واقعى راه ديگرى را ايجاب نمايد ، خداوند متعال به او هشدار مىدهد . 15 ، 22 و اللَّه سبحانه يقول « ما فَرَّطْنا فىِ الْكِتابِ مِنْ شَيْئىء 1 وَ فيهِ تِبْيانٌ لِكُلِّ شَيئىٍ 2 و ذكر « اِنَّ الْكِتابَ يُصَّدِقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ اِنَّهُ لاَ اخْتِلافَ فيهِ فَقالَ سُبْحانَهُ وَ لَو كانَ مِنْ عِنْدِ غَيرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً 3 ( و خداوند سبحان ميفرمايد : « ما در اين كتاب درباره هيچ چيزى تفريط ننموديم و براى هر چيزى در قرآن بيانى است . و بعضى از آيات كتاب بعضى ديگر را تصديق مينمايد و اختلافى در اين كتاب وجود ندارد ، لذا خداوند سبحان فرموده است : « اگر اين قرآن از نزد غير خدا نازل شده بود ، اختلاف زيادى در آن پيدا مىكردند )
-----------
( 1 ) الانعام آيه 37
-----------
( 2 ) النحل آيه 89
-----------
( 3 ) النساء آيه 82
[ 261 ]