2 انتخاب اصلح :
اين اصلح هم مانند قدرت ، بازگو كننده اصلح بودن شخص حمايت كننده از آن است ، نه ديگران . در تفسير بعضى از جملات پيشين در خطبههاى گذشته اثبات كرديم كه مقصود از اصلح در مكتب انتخاب طبيعى ،
انسانهاى عادل و سازنده و با تقوا و فضيلت و اخلاق عالى انسان نيست ،
بلكه مقصود نرون و چنگيز و گاليگولا و سزاربورژيا و اسكندر مقدونى و فراعنه مصر و عمالقه يمن و آشور بانيپالها است نه محمد ( ص ) و على بن ابيطالب ( ع ) و انديشمندان مصلح و مؤمنى چون سقراط و ابوذر غفارىها .