با تولد دوم گام بر ما فوق « عليت » معمولى ميگذاريم
با همه اين مسائل تا آدمى به تولد دوم نائل نشود ، يعنى آگاهىها و رشد او به « حيات معقول » توفيق نيابد ، نه تنها قدرت برطرف كردن حجاب بظاهر علمى قوانين حاكمه بر طبيعت را نخواهد داشت ، بلكه آن قوانين بمنزله عينكى دائمى كه بر چشمانش زده است ، نخواهد گذاشت چيزى ما فوق آنچه را كه با عينك مزبور مىبيند ، مشاهده كند :
چون دوم بار آدميزاده بزاد
پاى خود بر فرق علتها نهاد
براى ديدار آن سبب اعلى و آن فياض مطلق :
ديدهاى بايد سبب سوراخ كن
تا سبب را بر كند از بيخ و بن
صاحبان اين ديدار :
سرمه توحيد از كحال حال
يافته رسته زعلت و اعتلال
اگر بخواهيد قانون عليت را چنان تعميم بدهيد كه حتى بوسيله اين قانون ، بخدا هم تكليف معين كنيد حتما اين مشكلات بر سر شما فرو خواهد ريخت كه خداوند چگونه بىسابقه و علل مادى و صورى جهان هستى را بوجود آورده است ؟ مسئله ابداع و انشاء مستمر چگونه حل ميشود ؟ فيض وجود بدون استعداد بر اشياء چه معنى دارد ؟ معجزات را چگونه بايد تفسير كرد ؟
بلكه بىاسباب بيرون زين حكم
آب رويانيد تكوين از عدم
[ 100 ]
صد هزاران معجزات انبياء
كان نگنجد در ضمير و عقل ما
نيست از اسباب تصريف خداست
نيست ها را قابليت از كجاست
قابلى گر شرط فعل حق بدى
هيچ معدومى به هستى نامدى