بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 10, علامه محمدتقی جعفری ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0184 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0185 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0186 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0187 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0188 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0189 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0190 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0191 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0192 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0193 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0194 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0195 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0196 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0197 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0198 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0199 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0200 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0201 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0202 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0203 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0204 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0205 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0206 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0207 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0208 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0209 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0210 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0211 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0212 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0213 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0214 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0215 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0216 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0217 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0218 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0219 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0220 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0221 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0222 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0223 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0224 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0225 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0226 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0227 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0228 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0229 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0230 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0231 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0232 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0233 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0234 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0235 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0236 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0237 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0238 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0239 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0240 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0241 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0242 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0243 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0244 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
     KH0245 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [01]
 

 

 
 

توضيحى درباره آيات مربوط به اخلاص

1 وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينُ [ البينه آيه 5 ] ( و آنان

[ 196 ]

مأمور نشده‏اند مگر به اينكه خداوند را عبادت كنند در حاليكه در دين براى او اخلاص ميورزند ) .

از نظر قواعد عربى « ما » ى نافيه كه بعد از آن كلمه استثناء « الا » وارد شود افاده حصر مينمايد مانند : ما رأيت إلاّ زيدا ( من نديدم مگر زيد را ) .

يعنى من فقط زيد را ديدم و بس . همين قاعده در زبان فارسى نيز وجود دارد ، چنانكه ميگوئيم : « من در آن مجلس جز زيد را شايسته گفتگو نديدم » آياتى كه با كلمات و تركيبات مختلف حصر عبادت را از روى اخلاص بخداوند بيان ميكند ، متعدد و فراوان است . در آيه مورد بحث دو كلمه له الدين وجود دارد و معناى اين دو كلمه چنين است كه دين از آن او است . و ميدانيم كه معناى دين عبارتست از آن زندگانى قابل محاسبه و پذيرش فطرت سليم و عقل واقع بين كه وابسته به مشيت و اراده تشريعى و تكميلى خداونديست . اين معنا براى دين اگر چه مورد تفسير همه محققان نيست ، ولى محصول و خلاصه همه تفسيرهائى است كه براى كلمه دين مطرح شده است . بنابر اين مفهوم و مفاد آيه شريفه اينست كه دستور قطعى خداوندى اينست كه مردم در جاذبه الهى كه پيوسته به كمال برين است قرار گرفته و جز او هيچ حقيقتى را مطلوب ذاتى تلقى نكنند و آن دين الهى كه مردم مأمور به گرويدن بآن هستند ، همين قرار گرفتن در جاذبه الهى و مطلوب ذاتى و مطلق تلقى كردن آن مقام شامخ است .

چنين زندگى قابل محاسبه و پذيرش فطرت و عقل سليم است و بس . لذا اخلاص به خداوند يعنى اخلاص به هستى و وجود انسانى كه هر دو جلوه‏گاه مشيت خداوندى هستند چه : فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ 1 ( به هر طرف روى بگردانيد ،

همانجا وجه اللّه است ) . اخلاص به هستى يعنى دريافت واقعى آن و درك فروغ ملكوت خداوندى كه بهمه اجزاء و روابط آن ميتابد و نتيجه اين درك عبارتست از احساس

-----------
( 1 ) البقرة آيه 115 .

[ 197 ]

عميق و فهم عالى آهنگ هستى كه تنها با اخلاص ميتوان آنرا شنيد . و معناى اخلاص به انسان احترام عميق به ذات انسانى است كه در جاذبه اخلاص به مقام شامخ ربوبى قرار گرفته است .

2 وَ أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينُ 1 ( روى دلهايتان را در هر مسجدى بسوى خدا ببريد ، و خدا را در حاليكه در دين براى او اخلاص ميورزيد ، بخوانيد ) .

وقتيكه براى مسجد كه مانند رصدگاه براى نظاره به بينهايت و كشش بسوى آن ساخته شده است ، وارد ميشويد ، ريا نكنيد و از روى نفاق و نيرنگ خم و راست نشويد ، با مغز آكنده از پندار و خيال و با درونى پر از آلودگى‏ها و كثافات حيوانى با خدا روياروى قرار نگيريد . اين ارتباط ضرورى و شريف را از روى حرفه و اعتياد با خدا برقرار نسازيد ، بلكه روى دلهايتان را به سوى او برگردانيد . روى دل بسوى او برگرداندن ، آن نيست كه به آسمان بنگريد و به نقطه‏اى از زمين يا فضا خيره شويد ، بلكه معنايش اينست كه رو به سوى جان خود ببريد تا خود را در برابر خداوندى كه از شما به شما نزديكتر است مشاهده كنيد كه : وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ 2 ( و ما از رگ گردن به انسان نزديكتريم ) .

جان نهان در جسم و تو در جان نهان
اى نهان اندر نهان اى جان جان

شيخ عطار 3 فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِروُنَ 3 ( خدا را در حاليكه در دين براى او اخلاص ميورزيد ، بخوانيد ، اگر چه كافران كراهت داشته باشند )

-----------
( 1 ) الاعراف آيه 14 .

-----------
( 2 ) ق آيه 16 .

-----------
( 3 ) غافر آيه 14 .

[ 198 ]

مسلم است كه دعوت خداوندى از روى توحيد و اخلاص حقيقى خوشايند كفار و مشركين نخواهد بود ، آنان بتهائى را با دست خود تراشيده و يا انسانهائى را مورد پرستش قرار داده و آنها را شريك خدا قرار ميدهند ، و نميخواهند غناى مطلق خداوندى را از هرگونه تجسم‏هاى بت‏پرستانه درك كنند و بپذيرند . عادات و تقاليد پوسيده گذشتگان آنانرا نميگذارد جهان هستى را آنچنانكه شايسته است دريابند و با آن ارتباط برقرار كنند . مجسم ساختن كمال مطلق يا ساختن و پرداختن اشياء جامدى بعنوان شريك خداوندى و مؤثر در مشيت او ، موجب سقوط تفكرات و احساسات عالى و منطق عقلانى آنان مى‏باشد و نميگذارد كه با خداى يگانه كه همه هستى جلوه‏گاه فيض او است انس و الفت برقرار نمايند . وقتيكه انسانهاى آگاه يك جامعه به پرستش خداى يگانه و بى‏نياز از هرگونه شريك و دستيار و معاون و نمايشگر مى‏پردازند و « حيات معقول » خود را بر مبناى اخلاص قرار ميدهند ، مخالفت و مبارزه كفار و مشركين و غوطه‏وران در حيات طبيعى با آنان حتمى و غير قابل اجتناب خواهد بود . با توجه عميق باين مسئله كه آدمى در بهره‏بردارى از تكامل و پيشبرد روح در اين زندگانى ، مسير واقعى « حيات معقول » خود را مى‏پيمايد ،

مخالفت و كراهت و حتى مبارزه و پيكار غوطه‏وران در خيالات و گمراهان و گم كردگان خداوند يكتا چه اثرى در حركت و تكاپوى او ميتواند بوجود بياورد ؟

زانكه از بانگ علالاى سگان
هيچ وا گردد ز راهى كاروان ؟

يا شب مهتاب از غوغاى سگ
سست گردد بدر را در سيرتگ ؟

مه فشاند نور و سگ عوعو كند
هر كسى بر طينت خود مى‏تند

چونكه نگذارد سگ آن بانگ سقم
من مهم سيران خود را كى هلم

چونكه سركه سركگى افزون كند
پس شكر را واجب افزونى كند

مولوى

[ 199 ]

اين يكى از اساسى‏ترين خواص اخلاص ارزشى است كه در آن هنگام كه حقيقت مطلوب ذاتى چهره واقعى خود را نشان داده و جوهر ناب روح را در جاذبه خود قرار ميدهد ، نه اينكه گوشش صداهاى مخالف را نميشنود و چشمش مناظر ناشايست را نمى‏بيند و نه اينكه روياروى ستيزه‏گران با حق و حقيقت قرار نميگيرد ، بلكه اگر توانست صداهاى مخالف را خاموش و مناظر ناشايست را از جلو ديدگانش محو و نابود و ستيزه‏گران با حق و حقيقت را از ريشه و بنياد بر مى‏كند و اگر نتوانست بدون كمترين اعتناء و بدون اندك تأثر از آنها براه خود ادامه ميدهد .

4 قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ اَجْمَعينَ . إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ 1 [ شيطان گفت : ] ( سوگند به عزت تو ، همه آنان ( فرزندان آدم ( ع ) را ) اغوا خواهم كرد مگر آن بندگان ترا از آنان كه بمقام اخلاص رسيده‏اند ) .

خصومت ديرينه شيطان لعنة اللّه عليه با فرزندان آدم و حسادتى كه بر ابوالبشر ورزيده و از سجده بر او امتناع ورزيده است و خرمن هستى خود را تا ابد آتش زده است ، هرگز نخواهد گذاشت فرزندان آدم ( ع ) به سهولت و سادگى راه اعتلاء و كمال خود را تا بارگاه الهى بپيمايند ، زيرا اين يك قانون كلى حيات موجودات پليد است كه با نظر به خرمن سوخته خود شمع فروزان ديگران را نميتوانند ببينند .

زانكه هر بدبخت خرمن سوخته
مى نخواهد شمع كس افروخته

مولوى شيطان با داشتن قدرت مكر و حيله و نفوذ در اعماق سطوح روانى انسان و آراستن و پيراستن خطاها و گناهان ، از هر سو به اولاد آدم نزديك ميشود و در صدد اغوا و گمراه كردن او بر ميآيد . كارى كه شيطان از خارج از ذات انسان در موجوديت انسان انجام ميدهد ، همان كار است كه نفس اماره

-----------
( 1 ) ص آيه 83 .

[ 200 ]

[ يا خود طبيعى ، غرايز حيوانى ] از درون ذات با موجوديت انسان انجام ميدهد .

مبارزه با شيطان پليد همان مقدار سخت و دشوار است كه با نفس اماره ( خود طبيعى و غرايز سركش حيوانى ) بهمين جهت است كه پناه بردن از شيطان بخدا أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ همان مقدار ضرورت دارد كه پناه بردن از طغيانگرى‏هاى نفس اماره بخدا وَ ما أُبِّرَىُ‏ء نَفْسى‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبّى إِنَّ رَبّى غَفُورٌ رَحيمٌ 1 ( و من نفس خود را تبرئه نميكنم ، زيرا نفس بسيار امر كننده به بديست مگر آنچه كه پروردگارم رحم كند ، قطعا خداى من بخشاينده و مهربانست ) در چند آيه از قرآن مجيد دستور داده شده است كه از شيطان بخدا پناه ببريد . فقط كسانى ميتوانند از حيله و نيرنگ و اغواى شيطان در امان باشند كه وسائل حيله و نيرنگ و اغواى شيطان را از خود دور كنند مانند شهوت پرستى‏ها و عشق به مال و منال دنيا و آرزوهاى دور و دراز و مقام پرستى و غير ذلك . پس در حقيقت اين خود انسان است كه بايد دست خدعه و فريب شيطان را از خود كوتاه كند و مسلم است كه فقط با اخلاص در عبوديت خداونديست كه وسائل حيله و نيرنگ و خدعه شيطان محو و نابود ميگردند .

5 هُوَ الْحَىُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينُ 2 ( او است زنده حقيقى ، خدائى جز او نيست . او را در حاليكه در دين براى او اخلاص ميورزيد ،

بخوانيد ) .

در اين آيه شريفه كه حيات خداوندى را متذكر شده است ، نكته فوق العاده مهمى وجود دارد كه ميتوان گفت : بزرگترين دليل انحصار اخلاص ورزيدن به خداوند متعال ميباشد . توضيح اينكه چنانكه در اوايل مبحث اخلاص گفتيم :

اخلاص نتيجه اساسى عشق است ، كسى كه اخلاص ميورزد بوسيله عشق جوهر

-----------
( 1 ) يوسف آيه 53 .

-----------
( 2 ) غافر آيه 65 .

[ 201 ]

حيات خود را كه مطلوب مطلق او در متن طبيعت است در مجراى معامله ميگذارد ،

پس در حقيقت اين جان آدمى است كه عاشق ميشود و اين جان زنده است كه عشق ميورزد يعنى ميخواهد خود را در معشوق فانى كند ، يا ميخواهد جزئى از معشوق شود ، يا ميخواهد حيات خود را در جاذبه معشوق به كمال مطلوب خود برساند ،

آيا با اينوصف ميتوان معشوق چنين عشق را غير زنده فرض كرد ؟ بعبارت روشن‏تر جان زنده آدمى در هنگام عشق در راه معشوق دست از خود بر ميدارد و در اين راه موجوديت خود را دگرگون ميسازد ، منطق عقل و احساس عالى آدمى حكم ميكند كه بايد اين معشوق زنده‏اى باشد كه بتواند زندگى و جان او را كه در راه او دگرگون ميشود بالاتر ببرد و اعتلاء ببخشد ، نه اينكه آنرا مستهلك ساخته و به پوچى برساند ،

عشق زنده در روان و در بصر
هر دمى باشد ز غنچه تازه‏تر

زانكه عشق مردگان پاينده نيست
چونكه مرده سوى ما آينده نيست

عشق آن زنده كزين كاو باقى است
و از شراب جانفزايت ساقى است

عشق آن بگزين كه جمله انبيا
يافتند از عشق او كار و كيا

مولوى 6 أَلا لِلَّهِ الدّينُ الْخالِصُ 1 ( آگاه باشيد ، دين خالص از آن خدا است اگر فرد يا قومى بخواهد از دين خالص كه اساسى‏ترين عامل انسانى است ،

برخوردار شود ، حتما بايد بداند كه اين دين خالص بدون ارتباط مخلصانه با خدا قابل تحقق نميباشد .