بدون مقصد باشد . آنها در جواب میگويند ما بینظمیهايی در طبيعت ، همحالا و هم در طول تاريخ ديدهايم و از مجموعه ميلياردها قرن كه از عمر زمينو كائنات و عالم گذشته ، وضع موجود به وجود آمده كه قبول داريم نظامیدارد ولی اين ناشی از آن است كه تعداد دفعات آزمايش خيلی زياد است (مثال ماشين تحرير و شخص بیسواد و تايپ شعر سعدی ) . میگويد ماشين تحريرزننده بیسواد طبيعت ميلياردها قرن است كه دارد ماشين میزند ، خوب "بنیآدم اعضای يكديگرند . . . " درآمده است و چون تعداد آزمايش خيلیزياد است ، احتمال وجود اين نظام محال نيست . اما جواب اين را علم داد و آن اينكه ثابت كرد اين حسابها از لحاظ عددو رياضی غلط است . ما قبول داريم كه اگر تعداد آزمايش زياد شود حوادثنادرالوقوع هم وقوع پيدا میكنند . اما ببينيم چقدر بايد اين آزمايش زيادباشد . طول عمر زمين را حساب كردهاند دويست ميليون قرن است . دويستميليون قرن را به روز و ساعت تبديل میكنيم ، يك عددی میشود معادل 10 132 x ، يعنی اگر اين حوادث مختلفی كه اتفاق افتاده بود و بعد از بين رفتهتا به وضع موجود منتهی شده ، هر ساعتی هم يك دفعه اتفاق افتاده بودتعداد آزمايش از ابتدای پيدايش زمين میشد 2 x 10 13 ، در حالی كه يكیاز موجوداتی كه روی زمين هست ، اگر بخواهيم عدد احتمالی وقوع اين حالتشرا دربياوريم میبينيم يك رقمی میشود كه ابدا با اين قابل قياس نيست .احتمال اينكه ياختههای بدن يك موجود زنده برحسب تصادف پهلوی هم قرارمیگرفتند تا تصادفا يكیشان چشم را با اين خواص درست میكرد ، يكیشان مورا با اين خواص درست میكرد ، يكیشان ناخن . . . مساوی است با فاكتوريلتعداد ياختههای بدن و اين عدد سرسامآور است و هيچ با عدد 2 x 10 13 قابلقياس نيست و اين احتمال بسيار ضعيف است . حالا اگر اين موجود زنده رابا افلاك و كائنات و ارتباطشان را با همديگر در نظر بگيريم و بخواهيمعدد احتمال آن را به دست آوريم ، هيچ قابل قياس نيست . استاد : اينكه ايشان از اول شروع كردند راجع به اينكه اصل عليت يكمطلب است ، اصل دترمينيسم مطلب ديگری است ، و آن چيزی كه همه قبولدارند عليت است و آن چيزی كه مورد اختلاف الهيون و ماديون استدترمينيسم است يعنی اينكه علل يكسان معلول يكسان به وجود آورد ومعلولهای يكسان هميشه ناشی از علل يكسان هستند ، اين جهت مورد اختلافالهيون و ماديون است ، اين طور نيست . ما يك قدم هم در اين جهت ازآنچه كه ماديون میگويند جلوتر میرويم . اينكه اصل عليت |