است . بهترين شعرها را شاعر در حالی گفته است كه يا عاشقی بوده است كهگرفتار فراق بوده ، يا گرفتار مصيبت بوده است و اين در ادبيات و درمطلق ابداعها فوقالعاده صادق است . ابوالحسن تهامی قصيدهای دارد در عربیكه از شاهكارهای قصايد عربی است ، پسرش مرده بود [ و او در سوگ پسرشگفت ] : " حكم المنية فی البرية جار ماهذه الدنيا بدار قرار . . . "هنوز هم بعد از ششصد هفتصد سال ، وقتی كه انسان میخواند تكان دهنده است. حافظ آن غزل معروفش را كه [ با اين بيت شروع میشود ] : بلبلی خون دلی خورد و گلی حاصل كرد باد غيرت به صدش خار پريشان دلكرد كه به نظر من برای هميشه زنده است و هميشه تكان دهنده است ، در وقتیسروده كه اين تارهای وجودش با مصيبت فرزندش به لرزش درآمده بوده است. سختی و مصيبت اين طور نيست كه اثرش فقط خمود و بريدن و قطع كردنباشد ، اثرش بيشتر تحريك است . میگويند يهوديها شخصيت خودشان رامديون دو چيز هستند ، يكی اينكه اينها مردمی هستند كه به همان سنن نژادی، دينی ، اسرائيلی خودشان صد درصد پايبندند ، دوم اينكه اين مردم عاشقپايبند به اين سنن و مليت خودشان ، در دنيا مصيبت و سختی خيلی ديدهاندو اين الان يك واقعيتی است كه ده ميليون يهودی واقعا بر تمام دنيا اگرنگوييم ، بر نيمی از دنيا حكومت میكنند ، هفتصد ميليون مسيحی واقعامستعمر و مستثمر همين ده ميليون يهودی هستند و اينها قسمتی از اين قوت ونيرو و هوشياری و بيداری و وحدت و اتفاق خودشان را مديون سختيها و زجرهاو شكنجههايی هستند كه در طول تاريخ ديدهاند . قرآن كريم هم روی همين جهت است كه بلايا را بدبختی نمیخواند :" « و نبلو كم بالشر و الخير فتنة و الينا ترجعون " ( 1 ) ." و لنبلونكم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس والثمرات و بشر الصابرين ، الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انااليه راجعون »" ( 2 ) . ما شما را با اين سختيها در بوته آزمايش درمیآوريم ( نه اينكه اينهابد باشند ) . آنهايی كه در مقابل سختيها ايستادگی میكنند و از ميداندرنمیروند ، آنها را بشارت و مژده بده ( 3 ) . پاورقی : . 1 انبياء / . 35 . 2 بقره / 156و . 157 . 3 [ ترجمه آيات قريب به مضمون است ] . |