راه هدايت موجودات ( 2 ) بحث ما درباره اصل هدايت بود كه اين اصل در قرآن مجيد - و شايد همبرای اولينبار در قرآن مجيد به عنوان يك دليل مستقل از اصل " اتقان صنع" دليل بر خداشناسی گرفته شده است ، و حتی بعد از قرآن مجيد هم آناندازهای كه شايسته بوده است ، مورد توجه قرار نگرفته است ولی تدريجادر اثر پيشرفتهای فكری و علمی معلوم میشود كه اين خود يك اصل مستقلیاست . اين مطلب را خيلی شايسته تحقيق و بحث میدانيم . دليل نظم و " اتقان صنع " خيلی واضح است ، يعنی مطالعه در تشكيلاتساختمانی اشياء نشان میدهد كه در ساختمان آنها عقل و حكمت دخيل بودهاست . اين ، راه نظام ساختمان خلقت و " اتقان صنع " است . از ايننظر اگر ما عالم - يا اجزای عالم - را يك ماشين منظم هم بدانيم ، هرچيزی را مثل يك ماشين ، يك خانه و ساختمان هم بدانيم كافی است . معمولااينجور مثالها هم ذكر میكنند كه وقتی انسان مثلا يك ساعت را میبيند كهاجزائش اينطور دقيق منظم شده است ، میگويد سازنده اين ساعت بدون فكر وشعور و اراده نبوده است ، يا وقتی يك ساختمان را به يك وضع مخصوصیمیبيند ، درك میكند كه در ساختن آن اراده به كار رفته است ، يا وقتیيك ماشين را میبيند ( شعور و اراده را در ساختن آن دخيل میداند ) . رویاين |