موجودات با كتابهای آسمانی جور درمیآيد يا جور درنمیآيد ، يك مطلباست ، با توحيد جور درمیآيد يا جور درنمیآيد ، مطلب ديگری است . اگراز نظر توحيدی بحث كنيم ، قانون داروينيزم يك قانون توحيدی است . مسأله " خير و شر " يك مسأله ديگر به اصطلاح حكما مسأله " خير و شر " است . يكی از ادلهمخالفی كه میآورند ، اين است كه میگويند اگر خدايی در عالم میبود ،اينهمه شرور و نواقص در دنيا نبود ، مثلا مرگ در دنيا نبود ، درد دردنيا نبود ، ظلم در دنيا نبود . میگويند در كنار آن نظمهايی كه ما درعالم میبينيم كه آنها ما را بر وجود خدا دلالت میكند ، يك بینظميهايی همدر عالم میبينيم كه آنها هم دلالت میكند بر اينكه خدايی نيست ، اينها راچطور جواب میدهيد ؟ اگر خدايی در عالم باشد ، بايد هر چه هست همه خيرباشد ، شری نبايد وجود داشته باشد ، پس اين شروری را كه در عالم وجوددارد چگونه توجيه كنيم ؟ اين هم به نظر من يك مسأله خوبی است .درباب يگانگی خداوند ، در خود قرآن روی آن استدلال شده است ، "« لو كان فيهما الهة الا الله لفسدتا »" (1) يك استدلال منطقی فلسفی درقرآن است ، يا : " « قل لو كان معه الهة كما يقولون اذا لابتغوا الی ذیالعرش سبيلا ، سبحانه و تعالی عما يقولون علوا كبيرا »" ، ( 2 ) ، يادر سوره " قدافلح " میفرمايد : " « . . . اذا لذهب كل اله بما خلق ولعلا بعضهم علی بعض سبحان الله عما يصفون »" ( 3 ) . اصلا قرآن روی اين[ مطلب ] استدلال عقلانی كرده است . البته قبول دارم كه اين بحث ، بحثی است در حدود بحثهای خشك فلسفی ،ولی آن دو مطلب ديگر [ داروينيزم و مساله خير و شر ] مطالب سر راستسادهای هستند . جلسه آينده وارد بحث داروينيزم میشويم ، بعد اگر آقايانخواستند ، وارد مسأله توحيد هم میشويم .پاورقی : . 1 انبياء / . 22 . 2 اسراء / 42 و . 43 . 3 مؤمنون / . 91 |