نيافريند يا قدرت نداشت ؟ اين مسأله ثابت شده است كه بالاختيار است و نه بالاجبار ، قدرت هم بر نيافريدن داشت ، اما قدرتی كه متناسب با ذات پروردگار است يعنی قدرت كامل ، نه نظير قدرتی كه در يك " ممكن " وجود دارد . قدرتی كه در ما وجود دارد به معنای يك امر بالقوه است ، در ذات واجب به معنای امر بالفعل است . اراده و اختيار هم در او اين طور است . ببينيد ، من میگويم قدرت دارم كه اين كار را بكنم ، قدرت دارم كه نكنم ، معنايش اين است كه اگر بخواهم میكنم و اگر نخواهم نمیكنم . من قدرت دارم اين ميكروفون را بلند كنم و قدرت دارم بلند نكنم ، يعنی اگر بخواهم بلند بكنم ( اگر اين خواستن من پيدا بشود ) اين را بلند میكنم و اگر اين خواستن من پيدا نشود ، بلند نمیكنم . پس بلند شدن اين ، وابسته به مشيت من است ولی اين خصوصيت هم در من هست كه اين اراده در من يك امر ممكنالوجود است ، نفس اين اراده میشود پيدا بشود ، میشود پيدا نشود ، میشود اراده بكنم ، میشود اراده نكنم . اين معنا و حقيقت در ذات واجبالوجود هست ، اگر بخواهد عالم را ايجاد كند ، ايجاد میكند و اگر نخواهد عالم را ايجاد كند ، ديگر عالمی وجود ندارد . اما اراده او مثل اراده من نيست كه تحت تأثير يك عامل ديگری باشد كه گاهی موجود باشد ، گاهی موجود نباشد . او اراده كرده است و عالم ناشی از اراده و مشيت و قدرت اوست . اين " اگر " هم به صورت " اگر " موجود است [ يعنی ] چون عالم ناشی از اراده اوست اگر او نمیخواست عالم موجود نمیشد ، نه اينكه چه بخواهد چه نخواهد عالم موجود میشد . اينطور نيست كه او چه بخواهد و چه نخواهد ، لازمه ذاتش اين است كه عالم باشد ، يعنی اينطور نيست كه اگر اراده هم در ذات او نبود ، عالم بود . اين اراده در ذات او بود و عالم هم ناشی از اراده اوست . او يك اختيار ازلی دارد و عالم هم بالاجبار ناشی از اختيار اوست . مسأله دوم مسأله غايات است كه خداوند چه هدفی داشت ؟ انسان در هر كاری كه هدف دارد ، مستكمل به آن هدف است ، يعنی در عين حال میخواهد خودش را كامل كند . همان كاری كه خيرترين و بیغرضترين كارها در انسان است ، در عين حال انسان به آن كارها مستكمل است . يك كار خيريهای كه انسان انجام میدهد ، فرق اين كار خيريه و غير خيريه اين است كه در كار غير خيريه ، آن كسی كه مثلا يك مدرسه تأسيس میكند و مقصودش اين است كه وجيهالملة بشود و بعد ، از مردم بار بكشد ، يعنی از اين كار میخواهد خودش منتفع بشود ، از نفس اين كار میخواهد اثر |