قوای نفسانی كه اينها وابسته به آن هستند [ كمالاند ] . مثلا جاهطلبی ازنظر آن قوه كمال است ، اصلا جاهطلبی هر چه شديد باشد ، برای آن غريزهایكه در بشر هست كمال است ، رشد است ، خير است ، ولی برای فرد بد استاز اين جنبه كه وقتی خيلی رشد كرد ، مانع رشد ساير استعدادها در انسانمیشود و به قول آقايان وقتی اين صفات نفسانی رشد كرد ، ديگر آن قوهنطقيه عاليه انسانيه تحتالشعاع قرار میگيرد ، مثل يك درختی است كهوقتی خيلی رشد میكند ، درختهای ديگر را سايهكش میكند ، چون در سايهخودش است نمیگذارد رشد كنند . يا از نظر اجتماع بد است . اين قوه غضبیبه قول آقايان يا هر قوه و غريزهای وقتی در او رشد میكند ، از نظر آن قوهرشد است ، كمال است ولی از نظر اجتماع بد است ، برای اينكه سعادتديگران را سلب میكند . حتی زنا ، چرا زنا بد است ؟ آيا از نظر قوهای كهانجام میدهد بد است ؟ نه ، از نظر آن قوه بد نيست ، واقعا بد نيست ،غريزها ی است كه در بشر هست و اين غريزه اشباع خودش را اقتضا میكند واز نظر آن غريزه به هر شكل اشباع بشود خوب است ، اما همين زنا منشأ يكفسادی در اخلاق انسانی شخص میشود ، يعنی به اصطلاح میگوييم طبيعت هرزه شدو اگر هرزه شد ديگر اساسا دنبال مقامات عالی انسانيت نمیرود ، هميشهدنبال اشباع اين غريزه است . از نظر اجتماع بد است ، برای اينكه بايديك حساب و نظمی و يك مالكيت خاصی در مسائل جنسی در كار باشد ، يعنیهر زنی بايد اختصاص داشته باشد به يك مردی و هر مردی در حدود اسلام .طبق هر قانونی باز هم اختصاص بايد باشد . هيچ قانونی در دنيا نيست كهولو برای مرد اباحه مطلق قائل باشد ، آن هم در حدود مصالح قانون ، تغييرمیپذيرد . چرا درباب تعدد زوجات ، تنها به مرد اجازه داده میشود ؟ درحدود مصالح اجتماع اجازه داده میشود . يا بيماری ، شما میگوييد مثلا يكميكروب در خون آدم پيدا میشود ، در ريه پيدا میشود ، آيا آن ميكروب ازنظر خودش كار بدی انجام میدهد ؟ خوب ، ميكروب موجودی از موجودات ايندنياست ، آن هم يك جای مناسب میخواهد كه در آنجا زندگی كند ، رشد كند، غذا بخورد . مثلا غده سرطان كه پيدا میشود ، هر چه هست ، از نظر خود آنغده چيز بدی است ؟ خوب ، يك موجود حيی است كه يك زمينه مناسبی برایرشد خودش پيدا كرده ، رشد میكند . از نظر مجموعه حيات اين انسان بداست ، يا از نظر خود آن غده هم چون منتهی میشود به فنای انسان و بعدخودش هم زمينه ندارد ، بد است ، مثل كسی است كه در خانهای كه خودشهست ، زيربنای آن خانه را |